Sähköpäähineellä tutkijat paransivat oppimista. Kuva Vanderbilt-yliopiston videosta.
Sähköpäähineellä tutkijat paransivat oppimista. Kuva Vanderbilt-yliopiston videosta.

Aivostimulaatilla älyää virheet.

Pienellä aivoihin kohdistetulla sähköisellä stimulaatiolla voi säädellä ihmisen omaksumiskykyä. Virran suunnasta riippuen se joko edistää tai heikentää oppimista, osoittivat tutkijat Journal of Neuroscience -lehdessä.

Aivopuoliskojen välisten otsalohkokuorten uskotaan säätävän ihmisen hups-reaktioita tekemiinsä virheisiin. Kyseessä on siis eräänlainen sisäinen kriitikko, joka auttaa oppimaan virheistä. Tutkimuksissa on havaittu jännitepiikki tällä alueella joitakin millisekunteja sen jälkeen, kun ihminen on tehnyt virheen.

Nyt Vanderbilt-yliopiston tutkijat Robert Reinhart ja Geoffrey Woodman halusivat testata, voiko jännitteeseen vaikuttamalla muokata oppimiskykyä.

Tutkijat varustivat koehenkilönsä päähineellä, jossa oli elektrodit pääalella ja poskessa. Sitten he tuottivat heikon sähkövirran elektrodien välille. Virta oli niin heikko, että koehenkilöt tunsivat vain lievää kutinaa kokeen alussa.

Virta pantiin kulkemaan joko posken suunnasta päälaelle tai päinvastoin. Toisille virtaa ei todellisuudessa kytketty mutta heille aiheutettiin samanlaista kutinaa kuin jos niin olisi tehty kytketty. Koehenkilöt eivät huomanneet eroa.

20 minuutin stimulaation jälkeen osallistujat saivat tehdä tehtäviä, joissa piti yrityksen ja erehdyksen kautta selvittää, mikä peliohjaimen painike vastasi mitäkin ruudulla näkyvää väriä. Hetken kuluttua tehtäviä monimutkaistettiin eri tavoin, mikä lisäsi tilaisuuksia tehdä virheitä ja siten otsalohkon aktivoitua.

Jännite nousi keskimäärin lähes kaksinkertaiseksi, kun virran suunta oli päälaelta poskeen. Silloin koehenkilöt tekivät vähemmän virheitä ja oppivat niistä nopeammin kuin henkilöt, joille ei ollut annettu lainkaan sähkövirtaa.

Vaikutus oli päinvastainen, kun virran suunta ohjattiin poskesta päälaelle. Jännite aivoalueella oli pienempi, ja koehenkilöt tekivät enemmän virheitä ja oppivat verrokkeja huonommin.

Sähköstimulaation vaikutus ulottui myös muihin tehtäviin ja kesti viisi tuntia kokeen jälkeen.

Etuaivokuoren sisäosan jännitettä säätämällä ihmisistä voidaan tehdä huolellisempia ja oppivampia, päättelevät tutkijat.