Suihkumoottorin melu johtuu pääosin siitä, että moottorista purkautuviin palokaasuihin syntyy voimakkaita pyörteitä. Ongelmaa on yritetty ratkaista muotoilemalla palokaasujen poistokanava siten, että pyörteisyys vähenee.
Insinöörit ovat olleet tässä k...

Suihkumoottorin melu johtuu pääosin siitä, että moottorista purkautuviin palokaasuihin syntyy voimakkaita pyörteitä. Ongelmaa on yritetty ratkaista muotoilemalla palokaasujen poistokanava siten, että pyörteisyys vähenee.

Insinöörit ovat olleet tässä kuitenkin kuin harakka tervatulla katolla: pyörteiden hillitseminen hidastaa palokaasujen virtausta, mikä puolestaan alentaa moottorin työntövoimaa. Sen seurauksena polttoaineen kulutus kasvaa.

Yhdysvaltalaisen Ohion osavaltionyliopiston koneenrakennuksen professori Mohammad Samimy on kehittänyt meluongelmaan uuden ratkaisun, yliopiston tiedote kertoo. Samimyn mukaan pyörteisyyttä ja siten myös melua voidaan vähentää moottorin poistoaukossa leimuavilla sähköpurkauksilla.

Uuden menetelmän etuna on, että se on helppo kytkeä päälle ja pois. Siksi sen käyttö voidaan voidaan rajata koneen nousuun, sillä matkalennolla kilometrien korkeudessa melusta ei enää ole haittaa. Tutkimuksia ei tehty pelkällä korvakuulolla, sillä pyörteily mitattiin palokaasuvirtauksen läpi suunnatuilla lasersäteillä.