Yleisimmin sähkösavukkeessa on nesteellä täytettävä patruuna, jonka sisältö höyrystyy kuumennettaessa. Kuva: Shutterstock

Yhdysvalloissa moni on kuollut ja satoja sairastunut sähkötupakasta. Ne näyttävät liittyvän kannabiksen höyryttelyyn.

Yhdysvalloissa on viime aikoina raportoitu satoja tapauksia, joissa sähkötupakan käyttö näyttää aiheuttaneen vakavaa keuhkosairautta. Sanomalehti The New York Times kertoo tuoreimmaksi luvuksi 800 epäiltyä sairastapausta 46 osavaltiossa. 16 ihmistä on kuollut.

Yhdistävää tekijää tapauksille ei ole löydetty, paitsi että sairastuneet ovat tyypillisesti nuoria miehiä. Ei tiedetä varmuudella, mitä nesteitä sairastuneet ovat laitteessaan höyrystäneet tai mikä ainesosa sähkötupakan höyrystämässä nesteessä tällaista voisi aiheuttaa.

Erilaisia sähkösavukkeita on myynnissä lukematon määrä. Yleisimmin kuitenkin laitteessa on nesteellä täytettävä patruuna, jonka sisältö höyrystyy kuumennettaessa. Neste sisältää tyypillisesti propyleeniglykolia, glyserolia ja nikotiinia.

Moni käyttää myös nikotiinittomia nesteitä. Niin ikään nesteitä on saatavilla lukemattomia erilaisia useilta eri valmistajilta, ja niiden koostumus voi vaihdella huomattavasti.

Arvostetussa New England Journal of Medicine -tiedelehdessä ilmestyi äskettäin tapaustutkimus, jossa Mayo-klinikan lääkärit ottivat keuhkokuvia ja koepaloja 17 sairastuneen keuhkoista. Kaksi näytteistä tuli jo kuolleilta potilailta.

Tutkijat häkeltyivät siitä, millaisia vaurioita keuhkoissa näkyi.

”Kaikissa tapauksissa vauriot näyttävät siltä, että henkilö olisi altistunut myrkyllisille kemikaaleille tai kaasuille ja saanut kemiallisia palovammoja”, patologi Brandon Larsen kertoo The New York Timesille.

”Rehellisesti sanottuna nämä muutokset keuhkoissa ovat sellaisia, joita voisi tulla teollisuusonnettomuudessa, kun työntekijä altistuu kemikaalivuodolle ja hengittää myrkyllisiä höyryjä.”

Larsenin mukaan vauriot ovat jopa samankaltaisia kuin mitä sinappikaasu aiheutti sotilaille ensimmäisessä maailmansodassa.

Sairastuneilla havaittiin kudosvaurioita ja solukuolemia hengitysteissä ja keuhkoissa. Kudoksessa näkyi kuolleita soluja siivoavia makrofagisoluja, jollaisia havaitaan myös tupakoijien keuhkoissa, ja vaahtomaista solunestettä, joka liittyy usein kemiallisiin palovammoihin.

Kun keuhkot yrittävät parantaa itseään, kudokset turpoavat, mikä voi kaventaa hengitysteitä entisestään. Kuollutta solukkoa päätyy hengitysteihin ja keuhkoihin kertyy nestettä. Hengittämisestä tulee työlästä.

”Keuhkot eivät toimi kovin hyvin, kun ne yrittävät korjautua. Ihmiset voivat joutua hengityskoneeseen, kun happi ei kulje sisään eikä hiilidioksidi pääse ulos. Kaikki eivät toivu”, Larsen sanoo.

”Ainakin joissain tutkimissamme tapauksissa vauriot ovat niin vakavia, että en yllättyisi, jos tulevaisuudessa kohtaamme potilaita, joilla on tämän (sähkötupakan) aiheuttamia kroonisia hengitysvaikeuksia.”

Mistä tällaiset vauriot sitten johtuvat? Tutkijat eivät tiedä.

Syylliseksi on useimmiten epäilty sähkötupakassa höyrystettyä kannabista. Valtaosa sadoista sairastuneista on kertonut höyrystäneensä laitteellaan thc:tä eli kannabiksen vaikuttavaa ainesosaa.

Kannabisneste on öljyistä, ja lisäksi sitä laimennetaan usein e-vitamiiniasetaatilla eli e-vitamiiniöljyllä, jota ei varsinaisesti ole tarkoitettu hengitettäväksi. Öljy kertyy keuhkoihin ja voi aiheuttaa tulehduksen.

Eräs nyt tutkituista potilaista, 21-vuotias mies, kertoikin tulleensa huonovointiseksi vasta, kun oli alkanut höyrystää thc:tä. Tätä ennen hän oli höyrytellyt nikotiininesteitä viisi vuotta ilman ongelmia. Mies toipui sairaalahoidon jälkeen.

Toinen tutkituista, 28-vuotias mies, kertoi puolestaan vuoden aikana höyrytelleensä 20–30 patruunaa päivässä ja höyrystäneensä toisinaan myös thc:tä. Yksi sähkötupakan patruuna vastaa suunnilleen yhtä savuketta, riippuen toki siitä, minkä vahvuista nestettä käyttää.

Yhdysvaltain sairauksien seuranta- ja ehkäisyviranomainen CDC uskoo thc-nesteiden olevan yhteydessä outoihin sairastumisiin.

Voi myös olla että nekin sairastuneet, jotka ovat kertoneet käyttäneensä pelkkiä nikotiininesteitä, ovat todellisuudessa höyrystäneet myös kannabista mutta eivät syystä tai toisesta halua myöntää sitä.

Nyt tutkituista 17 potilaasta 12 kertoikin höyrytelleensä kannabista. Pulma kuitenkin on, että keuhkoissa ja kudosnäytteissä ei havaittu sellaisia vaurioita, joita aiheutuisi öljyisestä thc-nesteestä.

Sen sijaan vauriot muistuttivat enemmänkin kemiallisia palovammoja. Tutkijat eivät tiedä tarkasti, mitä nesteitä potilaat olivat höyrytelleet, saati sitä, mikä ainesosa nesteissä tällaista voisi aiheuttaa.

”Meidän täytyy tutkia tarkemmin nesteen sisältämiä kemikaaleja, ei ainoastaan öljyjä, jotta ymmärtäisimme, mitkä aineet ovat vaarallisia", patologi Larsen sanoo.

Tutkituista huonoimmin kävi 31-vuotiaalle naiselle, jonka keuhkot olivat niin vaurioituneet, ettei edes hengityskone voinut pelastaa häntä. Naiselle piti antaa happea ja steroideja suoraan verenkiertoon. Hän ei selvinnyt.

Tämänkään naisen kohdalla ei ole tietoa siitä, mitä nesteitä hän oli käyttänyt. Syyksi on epäilty myös katukaupasta ostettuja tuoteväärennöksiä.

Suomessa vastaavia tapauksia ei ole ollut, kertoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi syyskuussa.

Deimos kirjoitti:
Lopeta röökinpoltto, siirry sähkötupakkaan kaikki sanoi. Kannattaa muistaa että juttu on mahdollisesti tupakkateollisuuden lanseeraama. Taittaa palmalli olla terveellisempi kuin mikään säkäri.

No ei sitten millään mittarilla.

Jos nämä tapaukset liittyisivät suoraan sähkikseen tai litkuihin, olisi asiasta tihkunut viitettä jo aiemmin. Näyttää melko selvältä, että aiheuttajana on nimenomaan ei-poltettavien kannabislitkujen höyryttelystä. Kannabiksen höyryttäminen lienee vähemmän haitallista kuin sen polttaminen, mutta iholle tai syötäväksi tarkoitettujen hamppulitku ei ole keuhkoihin tarkoitettua millään mittarilla.

MJ