Voisikohan näitä kuplia kohta ohjailla?

Magneettikenttään reagoiva saippua voisi puhdistaa öljynpuhdistusta.

Bristolin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet rautapitoisista suoloista koostuvan saippuan, joka reagoi liuoksessa magneettikenttään. Tällainen saippua paitsi parantaisi öljynpuhdistusta myös mullistaisi teolliset puhdistustuotteet, lupaavat tutkijat.

Saippuaa eli pinta-aktiivista pesuainetta on pitkään yritetty kehittää sellaiseksi, että sitä olisi helpompi hallita. Esimerkiksi kun pesuainetta on käytetty öljyn liuottamiseksi veteen, se voitaisiin poistaa tämän jälkeen ympäristöstä.

Bristolin yliopiston ryhmä valmisti magneettista saippuaa liuottamalla rautaa pinta-aktiivisiin aineisiin, jotka koostuvat kloridi- ja bromidi-ioneista. Vastaavanlaisia aineita käytetään suuvesissä ja pyykinhuuhteluaineissa. Lisätty rauta synnytti pinta-aktiivisten aineiden osasiin metalliytimen.

Testi puhui selvää kieltä. Tutkijat laittoivat uutta saippualiuostaan koeputkeen ja sen päälle vähemmän tiivistä liuosta. Kun he sitten asettivat magneetin putken ylle, rautapitoinen saippua nousi painovoimaa uhmaten välissä olevan liuoksen läpi.

Ilmiö varmistettiin vielä tarkemmin analyysein. Pinta-aktiivisista aineista tiedetään, että ne muodostavat vedessä pikkuruisia klimppejä eli misellejä. Juuri nämä rautapitoiset misellit aiheuttivat saippuan magneettisuuden, osoittivat neutronisirontatekniikalla tehdyt kokeet Institut Laue-Langevin –tutkimuslaitoksessa.

Tieteellisen mielenkiintoisuuden lisäksi magneettisella saippualla on myös käytännöllistä vetoa. "Juuri nämä nesteet eivät ole vielä valmiita kotitaloustuotteisiin. Mutta tulevaisuudessa sama ilmiö voidaan tuottaa kaupallisesti soveliaammissa nesteissä, jotka kelpaavat monenlaisiin sovelluksiin veden puhdistuksesta teollisiin pesuaineisiin", sanoo professori Julian Eastoe Bristolin yliopistosta.

Tutkimuksen julkaisi Angewandte Chemie.