Olemmeko ukkosen lapsia? Ranskalaistutkijoiden mukaan luonnon sähköpurkaukset saattavat olla yksi evoluutiota eteenpäin tyrkkivä voima.

Laboratoriossa siirretään nykyisin rutiinisti geenejä solusta toiseen sähkövirran avulla. Lyonin yliopiston mikrobiologit keksivät tutkia salamoinnin tuottaman sähkön kykyä tunkea resistenssigeenejä kolibakteeereihin. Työkaluina käytettiin bakteerien plasmideja, pieniä dna-renkaita, joissa antibioottien vastuskyky piilottelee. Tutkijat sekoittivat maljalla olevaan maannäytteeseen kolibakteereja ja plasmideja ja altistivat ne keinotekoisille salamille.

Vastustuskyky siirtyi valtaosaan bakteereista. Ilman sähköä resistenssiä ei esiintynyt. Applied and Environmental Microbiologyn julkaisemasta tutkimuksesta kertoi Suomen lääkärilehti.