Kahden naarashiiren jälkeläinen syntyi terveenä kiinalaisessa kokeessa. Kuva: Leyun Wang

Koe onnistui naarashiirillä. Sen sijaan kahden uroksen jälkeläiset elivät vain pari päivää.

Samaa sukupuolta olevat nisäkkäät ovat ensimmäisen kerran saaneet elinkelpoisia jälkeläisiä. Kyse on geenitekniikoilla tehdyistä hiirenpoikasista.

Kiinan tiedeakatemian tutkimusta ohjasi kysymys, voiko samaa sukupuolta olevat nisäkkäät saada lisääntymään keskenään. Se onnistui naarashiirillä. Sen sijaan kahden uroksen yhteiset poikaset elivät vain pari päivää.

Tutkimus julkaistiin Cell Stem Cell -tiedelehdessä.

Tulos on merkittävä, koska nisäkkäät lisääntyvät luonnossa vain seksuaalisesti. Jälkeläiseen tarvitaan uroksen ja naaraan geenit. Vain jotkin harvat eläinlajit lisääntyvät ilman urosta eli partenogeneettisesti.

Syy on tiedossa. Nisäkkään perimässä on useita niin sanottuja leimautuneita geenejä. Niiden toiminta riippuu siitä, kummalta vanhemmalta ne periytyvät. Jokaista geeniä on perimässä kaksi kappaletta, mutta sukupuolisen leimautumisen ansiosta vain toinen geeni saattaa toimia.

Samaa sukupuolta olevilta vanhemmilta jälkeläinen voi saada kaksi toimivaa kopiota leimautuneesta geenistä. Ne saattavat toimia hallitsemattomasti päällekkäin. Siksi vain kahta eri sukupuolta olevien nisäkkäiden jälkeläinen kehittyy normaalisti.

Leimautuneita geenejä tunnetaan satakunta. Jos osa niistä poistetaan, kaksi saman sukupuolen perimää voi yhdistää. Tällä tutkija onnistuivat tuottamaan hiiriä, joilla on kaksi äitiä eikä yhtään isää.

Tutkijat käyttivät laboratoriossa kasvatettua emohiiren alkion kantasolua. He poistivat solusta leimautuneita geenejä.Sitten he yhdistivät emohiiren kantasolun toisen emohiiren munasoluun. Syntynyt alkio istutettiin naarashiireen, joka synnytti jälkeläisen.

Näin tuotettuja alkioita oli alun perin yli kaksisataa. Eläviä kahden emohiiren jälkeläisiä syntyi 29. Menetelmä ei siis tuottanut aina terveitä poikasia. Hukkaprosentti oli suuri.

Kahden uroksen yhteisen jälkeläisen aikaansaaminen oli monimutkaisempaa. Uroshiiren alkion kantasolusta poistettiin leimautuneita geenejä. Muunnettu kantasolu vietiin hiiren munasoluun, josta oli poistettu naaraan perimä.

Sitten lisättiin siittiö toiselta uroshiireltä. Muokatut alkiot istutettiin taas naarashiiriin, jotka synnyttivät poikasia. Kahden uroksen yhteiset jälkeläiset elivät kuitenkin vain kaksi vuorokautta. Kiinalaisten tutkijoiden tavoite on saada kahden uroksen jälkeläiset elämään aikusiksi asti.

Menetelmää ei voi soveltaa noin vain muihin nisäkkäisiin. Yksi syy on se, ettei leimautuneita geenejä tunneta kaikissa eläinlajissa.

Suomalaisen perinnölllisyyslääkärin ja kantasolututkijan Kirmo Wartiovaaran mukaan tutkimuksen merkittävyys voi piillä siinä, että aletaan ymmärtää, miksi olemme kehittyneet eri sukupuoliksi.

"Varsinaisia sovelluksia saadaan varmaan odottaa, mutta perustutkimuksesta ei ikinä tiedä”, Wartiovaara sanoo.

ahkera kalat

Neutroni kirjoitti:
Miten sitten suu pannaan Kekelän suunnalla, kun huomataan, ettei uroksia tarvita enää edes lisääntymiseen ja päätetään poistaa turha epätasapainoinen rähinöille altis riskihakuinen sukupuoli häiriötä aiheuttamasta uuden uljaan ihminen 2.0:n perimästä? Pää puskaan vaan, vai pari aforismia nettiin?

Suvaitsevaisuuden teesien mukaan vain valkoinen heteromies eliminoidaan. Homomiehet säästetään naisten parhaiksi ystäviksi ja sorrettujen värisävyjen edustajat paapottaviksi halinalleiksi.

Unfortunately no one can be told what pain is. You have to see it for yourself.
- Jumala

Keijona kirjoitti:
Noh tarttuihan henkilökohtaisella ristiretkellä oleva koukkuun.

Otan tuon kehuna. Ristiretki on jotain hienoa. Karskin miehekästä puuhaa, josta on ämmämäinen viikunanlehtien takana strutseilu kaukana. Sen kun sivalletaan yksinvaltijapaavin nimessä vääräuskoisten kaulat poikki ja raiskataan niiden naiset, niin eivät ala öykkäröimään femokratian kiroilla. Ja kaadetaan kahvipannut, meidän oikeauskoisten risitretkellä nautitaan vain haudutettua hampunlehtiteetä ilman lisättyä sokeria.

Lainaus:
Joojoo,mitä alkeellisempi olento niin sitä sisäsiitoisempana sikiää. Pitäisi olla Ihan perus biologista tuttua juttua.

Entäs ne olennot, jotka sikiävät tietokoneen luomasta syntettisestä DNA:sta keinokohdussa? Ne ne vasta kehittyneitä ovat. Siihen vielä reippaasti kybernetiikkaa, niin ihminen saavuttaa loistavan tulevaisuuden.