Tutkimuksessa olleita pareja on kuvattu näyttelyyn. Sinullakin on maailmalla ehkä kaksoisolento, joka ei kuitenkaan ole sinulle sukua. Kuva: FRANÇOIS BRUNELLE

Keskenään hyvin samannäköisten mutta sukua olemattomien ”kaksoisolentojen” elämätkin muistuttavat toisiaan.

Melkein kaikki meistä ovat joskus nähneet sellaisen ihmisen, joka on vieras mutta hätkähdyttävän tuttu. Hän näyttää aivan naapurin Matilta tai koulukaveri Hannalta – tai muistuttaa jopa omaa peilikuvaasi.

”Kaksoisolennon” kasvoihin ovat selvästi vaikuttaneet samat geneettiset pistemutaatiot, jotka muovaavat ihmisen nenän, suun, huulten, silmien ja kallon luiden rakenteen muotoa.

Tiedämme, että tällaiset piirteet monesti periytyvät suvuissa. Mutta joskus kyse on sattumasta.

Näyttää siltä, että sattunnaiset ”kaksoisolennot” eivät vain näytä samanlaisilta. Heidän muistakin geeneistään ja niiden varianteista osa on samoja.

Espanjalaiset geneetikot tutkivat näitä ”kaksoisolentoja”. He pääsivät 32 identtisen näköisen parin jäljille valokuvien avulla.

Kanadalainen taiteilija François Brunelle oli etsinyt näyttelyynsä pitkään tällaisia keinotekoisia kaksosia. Hän on esitellyt kuvattuja pareja näyttelyssä, jonka nimi on I'm not a look-alike!

Tutkijat ottivat yhteyden joihinkin näistä pareista. Osa heistä suostui tutkimukseen, jossa henkilöiden geenejä sekvensoitiin eli luettiin.

Pareilta otettiin sylkinäytteet perimän tutkimiseksi ja näytteitä suoliston bakteerikannasta.

Näin kertoo professori Manel Esteller, joka on geneetikko Josep Carrerasin tutkimuslaitoksessa Barcelonassa Espanjassa.

Tutkijat selvittivät ensin, ettei tutkituilla ollut sukuyhteyksiä toisiinsa ainakaan sataan vuoteen taaksepäin. Sitten espanjalaiset tutkivat kuvia tietokoneohjelmilla, kertoo Science.

Kahden kasvontunnistusohjelman mukaan noin 75 prosentilla tutkituista kasvojen ulkonäkö oli hyvin samanlainen. Se tarkoitti tutkimuksessa 25:tä paria. Vastaavuus on lähellä ihmisen kykyä tunnistaa identtiset kaksoset.

Lisäksi tutkijat selvittivät perimästä snippejä eli dna-perimänauhan yhden emäksen muutoksia. Yhdeksällä parilla oli tavallista enemmän yhteisiä snippejä.

Ulkoisesti samannäköiset ihmiset myös painoivat suunnilleen saman verran, ja se olivat lähes yhtä pitkiä.

Jos toinen oli vastannut kyselyssä tupakoivansa, oli todennäköisyys suuri sille, että myös ”kaksoisolento” tupakoi. Koulutus myös oli samaa tasoa.

Tämä viittaa siihen, että ihmiseen vaikutti muitakin samoja geenejä kuin ne, jotka vaikuttavat kasvojen piirteisiin.

Maailmassa on niin paljon ihmisiä, että pelkkä sattuma voi tuottaa ihmiselle monia samojen geenien variantteja, Esteller sanoo. Tulos sinänsä ei ole yllätys.

Jos ulkonäköä muovaavat geenit ovat samankaltaisia, voi olettaa, että myös muissa geeneissä on yhtäläisyyksiä. Nyt tällaisia ihmisiä on aiempaa helpompi löytää internetin avulla.

Tulokset julkaisi tiedelehti Cell Reports.

JeeSe

syytinki kirjoitti:
Aikanaan oli Hesassakin puhelinkoppeja. Aina kun sellaisesta piti soittaa se oli varattu. Varaajat olivat ihan erinäköisiä kuin minä.

Tämä todistaa aukottomasti, että muutkin kuin saman näköiset käyttäytyvät samoin.

Tämähän todistaa vaan sen, että erinäköiset on sinua nopeampia, kun olivat ehtineet jo varata puhelinkopit aiemmin.

Näkyikö ympärillä pyörimässä muita sinun näköisiä turhautuneena?

• ylös 19