Kannattaa aloittaa maamerkistä, kun opastaa turistia. Kuva: Mika Ranta HS
Kannattaa aloittaa maamerkistä, kun opastaa turistia. Kuva: Mika Ranta HS

Ei kannata aloittaa kohteella, ellei se itse ole maamerkki.

Sanajärjestyksellä on merkitystä, kun myyjä neuvoo, mistä päin kauppaa löydät piparkakkutaikinaa. Tai kun selität kaverillesi, miten hän bongaa sinut joulutorin tungoksesta.

Tutkija Alasdair Clarke Aberdeenin yliopistosta kollegoineen huomasi, että ohjelause, joka alkaa erottuvalla maamerkillä ja päättyy etsittävään kohteeseen – ”hevosen vieressä on punaiseen pukeutunut mies” – toimii paremmin kuin päinvastainen järjestys “punaiseen pukeutunut mies on hevosen vieressä”.

Tutkijat testasivat asiaa Missä Vallu? -lastenkirjojen avulla. Koehenkilöt joutuivat selittämään ja etsimään tiettyä henkilöä kuvissa esiintyvistä sadoista hahmoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Useimmat koehenkilöt käyttivät odotetusti opastuksensa apuna jotakin kuvassa esiintyvää maamerkkiä, kuten rakennusta. Yllätyksekseen tutkijat huomasivat, että neuvojen sanajärjestys vaihteli. Jos maamerkki erottui taustasta selvästi, koehenkilöt sanoivat sen ensin, mutta jos näin ei ollut, se mainittiin vasta lauseen lopussa. Jos taas kohdehenkilö itse näkyi hyvin, useimmat koehenkilöt mainitsivat hänet ensimmäiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Maamerkki ensin, kohde sitten -järjestys vei keskimäärin perille nopeimmin, tutkijat huomasivat.

”Kuulijat aloittavat ohjeiden työstämisen jo ennen kuin neuvoja on päässyt loppuun. Siksi kärkeen kannattaa sijoittaa jokin vikkelästi paikannettava vihje, kuten maamerkki. Toki jos se on kohde itse, aloita sitten sillä”, tutkimukseen osallistunut lingvisti Micha Elsner Ohion osavaltionyliopistosta opastaa tutkimustiedotteessa.

Tutkijat uskovat, että havainnosta on apua keinoälyn kehityksessä.

Tutkimuksen julkaisi Frontiers in Psychology.

Sisältö jatkuu mainoksen alla