Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan 11 laboratoriota ympäri maailmaa yrittää kuumeisesti tunnistaa vaarallisen SARS-keuhkokuumeen aiheuttajaa. Epäilyt kohdistuvat erityisesti nuhakuumeen levittäjinä tunnettuihin koronaviruksiin. Ranskan Pasteur-instituutti ja Yhdysvaltain kansanterveyslaitos CDC uskovat uudenlaiseen koronavirukseen, koska sitä on löydetty sairastuneiden erite- ja verinäytteistä. Myös elektronimikroskooppitutkimus ja dna-analyysi viittaavat koronavirusperheeseen.

Virus on ilmeisesti lähtöisin Etelä-Kiinasta, missä jo 806 ihmistä on jo sairastunut keuhkokuumeeseen. Alue on tunnettu uusien ihmisistä eläimiin siirtyvien virusten alkukoti. Virusten muuntuminen on seurausta uudesta geeniaineksesta, joka on peräisin eläinten monenkirjavista mikrobeista. Geenien tehosekoittimena toimii usein sika, johon sekä lintujen että ihmisten virukset tarttuvat poikkeuksellisen hyvin. Sikojen ja nautojen taas tiedetään kantavan muun muassa koronaviruksia.

Kaiken kaikkiaan SARS-tartunnan saaneita on 1 662, heistä 58 on kuollut, todetaan WHO:n tiedotteessa. Vaikka epidemia on levinnyt suhteellisen nopeasti, virus ei tartu kovin herkästi. Menehtyneitä on suhteellisen vähän ja he ovat olleet pääasiassa vanhuksia tai muuten sairaita. Kansanterveyslaitoksen verkkosivulta löytyy lisää tietoa SARS-keuhkokuumeesta.