Morfiinikaan ei ole yhtä tehokas kivunpoistaja kuin AT-121. Kuva: Wikimedia Commons

Lääkkellä ei ole havaittu sivuvaikutuksiakaan.

Uusi kipulääke lievitti eläinkokeissa kipua erittäin tehokkaasti ja paljon pienemmillä annoksilla kuin morfiini. Lääkkeestä ei aiheutunut mitään havaittavia sivuvaikutuksia, eikä se ei aiheuta riippuvuutta, kertoo amerikkalais-japanilainen tutkimusryhmä Science Translational Medicine -lehdessä.

Nykyisin vaikeamman kivun hoidossa käytetään yleisesti opioidipohjaisia kipulääkkeitä, kuten kodeiinia, oksikodonia, morfiinia tai fentanyyliä. Niistä on monelle apua, mutta ne aiheuttavat riippuvuutta ja niiden väärinkäyttöpotentiaali on valtava.

Nyt kokeiltu uusi AT-121 -niminen lääke vaikuttaa lupaavalta, kunhan tulokset saadaan toistettua vielä ihmisillä. Ensimmäiset kokeet hiirillä ja nyt apinoilla on läpäisty onnistuneesti.

Kokeissa lääkettä testattiin viidellätoista makakilla, jotka saivat verrokkina myös morfiinia. Eläinten kipua mitattiin sillä, miten kauan ne pitävät häntäänsä vedessä, joka kuumimmillaan oli 50-asteista, eli jo varsin epämiellyttävää.

Kun eläimille sitten annettiin morfiinia tai tätä uutta lääkettä, ne eivät vetäneet häntäänsä pois vedestä yhtä kerkeästi. Samalla apinoiden elintoimintoja, hengitystä ja muita olennaisia arvoja seurattiin tarkasti.

AT-121 vaikutti yhtä tehokkaasti kuin morfiini, mutta jopa sadasosan pienemmällä annoksella. Toisin sanoen sen voi ajatella olevan sata kertaa tehokkaampaa kuin morfiinin. Huomattavinta oli, että lääke ei aiheuttanut apinoissa riippuvuutta.

Uuden lääkkeen idea on, että se sitoutuu aivossa sekä kipua lievittävään mu-opioidireseptoriin että nosiseptiinireseptoriin, mikä taas ehkäisee riippuvuuden syntymistä.

Opioidit lamaavat suurilla annoksilla myös hengitystä. Tällaista vaikutusta ei AT-121:llä havaittu edes 30 kertaa suuremmilla annoksilla kuin mitä kivun lievittämiseen vaadittiin.

Vielä ei tiedetä, miten aine toimisi ihmisillä, mutta näiden eläinkokeiden perusteella se on ainakin turvallinen ja ihmiskokeet voitaneen aloittaa puolentoista vuoden sisällä, toivovat tutkijat. Tästä menisi vielä useita vuosia, ennen kuin lääke on kauppojen hyllyllä, jos se ihmiskokeissakin osoittautuu toimivaksi.

Kyseessä ei ole ainutlaatuinen lääkekokeilu. Uusia kipulääkkeitä yritetään kehittää kuumeisesti.

Tutkimusryhmän jäsenet ovat yhdysvaltalaisesta Winston-Salemin yliopistosta, japanilaisesta Wakayaman yliopistosta ja lääkefirma Astraea Therapeuticsista, joka lääkettä kehittää.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.