Lonesome George eli satavuotiaaksi. Kuva: Wikimedia Commons

Galápagossaarilta vuonna 1971 löydetty Lonesome Georgen elimistö torjui syöpää ja tauteja tehokkaasti.

Maailman kuuluisin kilpikonna oli epäilemättä Lonesome George, suomalaisittain ”Yksinäinen Yrjö”. Se kuoli vuonna 2012 arviolta satavuotiaana elettyään melko täyden jättiläiskilpikonnan elämän.

Noin 90 kiloa painanut George oli galápagoksenjättiläiskilpikonna ja oman Chelonoidis abingdonii -alalajinsa tiettävästi viimeinen edustaja.

George syntyi ja kasvoi Galápagoksella pienellä Pintan saarella, jonka villiintyneet vuohet olivat nakertaneet lähes paljaaksi kasvillisuudesta. Saarella vieraillut unkarilainen tutkija havaitsi yksinäisen kilpikonnan vuonna 1971, ja Yrjö vietiin loppuelämäkseen turvaan Santa Cruzin saarella sijaitsevaan tutkimuslaitokseen.

Yhtäkään Georgen lajitoveria ei koskaan löydetty. Georgea yritettiin parittaa muiden saarten lähisukuisten jättiläiskilpikonnien kanssa useaan otteeseen, mutta poikasia ei koskaan tullut.

Arviolta satavuotias nestori kuoli lopulta sydänkohtaukseen kesäkuussa 2012, ja sen mukana katosi kokonainen kilpikonnien alalaji.

Espanjalaisen Oviedon yliopiston tutkijoiden vetämä kansainvälinen ryhmä on nyt kartoittanut Georgen koko geeniperimän. He raportoivat tuloksista Nature Ecology & Evolution -lehdessä.

Georgen perimästä löytyi monia vastauksia siihen, miten George ja muut suuret kilpikonnat voivat elää niin vanhoiksi.

Georgella oli ensinnäkin monen monta syövältä suojaavaa kasvunrajoitegeeniä, ja aen monet immuunijärjestelmän toimintaan liittyvät geenit olivat kahdentuneet tavalla, jota ihmisillä ei ole havaittu.

Georgella oli peräti 12 kopiota geenistä, joka ohjaa immuunijärjestelmää hyökkäämään taudinaiheuttajia vastaan. Nisäkkäillä vastaavasta geenistä on vain yksi kopio.

Georgen elimistö näytti geenien perusteella torjuvan myös ikääntymiseen liittyvää solujen oksidatiivista stressiä nisäkkäitä paremmin, ja dna:n korjausmekanismit vaikuttivat toimivan tehokkaasti syövän ehkäisyssä.

George ei ollut tässä suhteessa poikkeuksellinen kilpikonna. Vastaavia muutoksia löytyi myös muilta isoilta kilpikonnalajeilta, joihin tutkijat vertasivat Georgen perimää.

Geeni, joka tehostaa dna:n korjautumista, löytyy myös kaljurotilta. Ne ovat jyrsijöiksi poikkeuksellisen pitkäikäisiä ja voivat elää 30 vuotta.

Samalla selvisi, että Georgen laji oli ollut hiipumaan päin jo jopa miljoona vuotta. C. abingdonii -kilpikonnat elivät eristyksissä verrattain pienellä saarella. Niiden aineenvaihdunta sopeutui varsin verkkaiseksi, jotta eläimet saisivat mahdollisimman paljon irti saaren niukoista ravintovaroista.

Pidemmän päälle Georgen laji olisi saattanut ajautua sukupuuttoon tai ainakin vakavaan ahdinkoon aivan itsekseen. Ihmisten tulo Galápagossaarille oli kuitenkin viimeinen niitti.

Kilpikonnia tapettiin ruoaksi, ja laivoista luontoon karanneet rotat söivät niiden munia. Hidasliikkeiset kilpikonnat lisääntyivätkin niin verkkaisesti, etteivät ne pystyneet selviytymään kilpailusta.

Geeneistä nähdään myös, että Georgen erottaa ihmisestä noin 300 miljoonan vuoden evoluutio. Noin kauan sitten siis kilpikonniin johtanut kehityslinja erosi ihmisiin johtaneesta kehityslinjasta.

Tutkijat toivovat Georgen perimän kaivelun avaavan uusia näkymiä myös ihmisen ikääntymisen tutkimuksessa. Kilpikonna on kuitenkin sen verran kaukana meistä, että ikuisen elämän eliksiiri tuskin löytyy jättikilpikonnan verestä.

George ei ollut jättiläiskilpikonnaksi poikkeuksellisen pitkäikäinen, vaikka elikin yli satavuotiaaksi. Maailman vanhin galápagoksenjättiläiskilpikonna ja ylipäänsä yksi vanhimmista tunnetuista kilpikonnista oli 175-vuotias Harriet, jonka itse Charles Darwin oli legendan mukaan poiminut matkaansa vieraillessaan Galápagossaarilla 1835.

Satavuotiaaksi eläneen jättiläiskilpikonnan perimä selvitettiin