Kuva: Stephen Ausmus

Säteilytetty kala on vaarallinen lähimmäisilleen.

Viikon kovin kalajuttu: säteilyn vaikutukset voivat siirtyä eläimestä toiseen. Kun säteilylle altistetut kalat uivat samassa akvaariossa ei-säteilytettyjen kalojen kanssa, jälkimmäisille kehittyi tyypillisiä säteilyn aiheuttamia kudosvaurioita kaikkiin elimiin.

Aikaisemmin on tiedetty, että soluviljelyssä säteilyn vaikutukset voivat ulottua myös soluihin, joita ei ole säteilytetty. Kanadalaisen McMaster Universityn tutkijat Colin Seymour ja Carmel Mothersill testasivat, voisiko vaikutus siirtyä myös eläimestä toiseen. He säteilyttivät ensin kaksi taimenta ja siirsivät ne samaan akvaarioon ei-säteilytettyjen taimenten kanssa. Tämän jälkeen he panivat ei-säteilytettyjä taimenia akvaarioon, jossa säteilytetyt taimenet olivat uineet.

Molemmissa tapauksissa ei-säteilytetyt kalat saivat säteilyn aiheuttamia kudosvaurioita. Tutkijat uskovat, että säteilyn vaikutukset siirtyvät yksilöstä toiseen kalojen kemiallisten signaalien kautta.

Seymourin ja Mothersillin mielestä säteilyn jälkivaikutuksia pitäisi tutkia myös ihmisillä. Kalojen saama säteily oli paljon heikompaa kuin mille ihmiset altistuvat esimerkiksi röntgenkuvauksessa. Muiden tutkijoiden mukaan Seymourin ja Mothersillin tutkimus on kiinnostava, mutta otos on hyvin suppea. Jos laajemmissa tutkimuksissa saadaan sama tulos, asiaa on syytä selvittää myös nisäkkäillä.

Tutkimuksen julkaisi Environmental Science&Technology. Lue lisää Sciencen sivuilta.