Euroopan avaruusjärjestön Aeolus ja SpaceX:n Starlink 44 olisivat voineet kolaroida Intian valtameren päällä. Kuva: <span class="photographer">Esa</span>
Euroopan avaruusjärjestön Aeolus ja SpaceX:n Starlink 44 olisivat voineet kolaroida Intian valtameren päällä. Kuva: Esa

Euroopan avaruusjärjestö väisti, kun Tesla-miljardöörin SpaceX-yhtiö ei suostunut.

Euroopan avaruusjärjestön Esan säätä ja tuulia havainnoiva Aeolus-satelliitti joutui nostamaan rataansa maanantaina 350 metriä ylemmäs, jotta se ei törmäisi Tesla-miljardööri Elon Muskin SpaceX-yhtiön internetsatelliittiin.

Starlink 44 on yksi SpaceX:n 60 ensimmäisestä satelliitista Starlink-verkostossa. Tarkoitus on pienten satelliittien avulla muodostaa verkosto, jolla nopeaa internetyhteyttä voisi jakaa mihin tahansa maapallolla.

Yleensä väistöliikkeitä tehdään avaruusromun eli vanhojen satelliittien ja niiden osien väistämiseksi. On hyvin harvinaista väistää aktiivisessa käytössä olevia satelliitteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esa ryhtyi väistötoimiin sen jälkeen, kun avaruusliikennettä valvova Yhdysvaltain asevoimat ilmoitti, että törmäyksen todennäköisyys on yksi tuhannesta. Törmäys olisi tapahtunut Intian valtameren eteläosan päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esa yritti tavoitella SpaceX:ää, joka luultavasti sai saman törmäysvaroituksen.

”SpaceX vastasi sähköpostilla, että he eivät aio ryhtyä toimiin”, Esan avaruusturvallisuuspäällikkö Holger Krag sanoi talouslehti Forbesille.

”Oli vähintäänkin selvää, kenen tehtäväksi jäi reagoida. Me siis teimme niin”, Krag sanoi.

Jälkeenpäin SpaceX sanoi, että yhteistyön puute oli vahinko. Starlink ja Esa olivat olleet SpaceX:n mukaan viestinvaihdossa elokuun lopulla, kun törmäysriski oli yksi 50 000:sta, ja silloin ne yhdessä arvioivat, että ratoja ei tarvitse muuttaa.

Tämän jälkeen riski kasvoi suuremmaksi, mutta viestijärjestelmässä ollut virhe esti Starlinkin ohjailijoita näkemästä tähän liittyviä viestejä, SpaceX kertoi Space.com-sivustolle.

Väistöliikkeet voivat yleistyä, kun satelliittien määrä kasvaa. Starlink-verkostossa voi lopulta olla 12 000 satelliittia.

”Kun avaruudessa ei ole liikennesääntöjä eikä viestintäprotokollia, törmäyksen välttäminen riippuu ainoastaan satelliittioperaattoreiden käytännön toimintatavoista”, Krag sanoo Esan tiedotteessa. ”Nyt viestintää käydään sähköpostitse, mikä on muinainen tapa hallita liikennettä yhä ahtaammaksi käyvässä lähiavaruudessa.”

Aeolus laukaistiin radalleen vuosi sitten elokuussa, eli se on ollut avaruudessa yhdeksän kuukautta kauemmin kuin tämän vuoden toukokuussa laukaistut Starlinkit.

Useimmat Starlinkin nettisatelliitit kiertävät maata 440–550 kilometrin korkeudessa, mutta Starlink 44 oli laskettu 320 kilometriin harjoitusmielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla