Oranssilla värjätty, piikkimäinen loinen matkusti isäntänsä kuorella. Kuva: Derek Briggs, Derek Siveter, Mark Sutton ja Sarah Joomun

Loisen nykymuotoja elää yhä.

Loiset olivat jo aikojen alussa muiden elollisten riesana, mistä on löytynyt uusi todiste. Brittiläiset tutkijat ovat löytäneet yli 400 miljoonaa vuotta vanhan loisen fossiilin yhä kiinnittyneenä kivettyneeseen isäntäänsä.

Loisten fossiilit ovat hyvin harvinaisia, koska pehmeäkudoksiset eliöt harvemmin säilyvät.  Ainutlaatuista on lisäksi se, että löydetty muinaisloinen on yhä kiinnittyneenä isäntäeläimeen.

Tutkijat tunnistivat poikkeuksellisen ehjänä säilyneen fossiilin muinaiseksi matoäyriäiseksi, jollaisten nykymuotoja elelee nykyäänkin.

Loisia löytyi 425 miljoonaa vuotta vanhoista siluurikauden kivistä kiinnittyneenä muinaisen äyriäisen kuoreen. Löytöpaikka on läntisessä Englannissa Herefordshiressa. Löydetyt oliot hautautuivat aikoinaan tulivuoren sylkemään tuhkaan.

Matoäyriäiset eivät ole matoja, vaan niveljalkaisia. Niitä on havaittu nykyisin 140 lajia, joista pisimmät ovat yli kymmensenttisiä.

Nykyiset muodot elävät selkärankaisten isäntäeläinten hengityselimissä, etenkin käärmeissä ja krokotiileissa, mutta myös nisäkkäissä ja linnuissa, harvemmin jopa ihmisissä. Elimistöön ne pääsevät ravinnon mukana.

Tutkimus on julkaistu tiedelehdessä Current Biology. Siitä kertoo myös Leicesterin yliopisto verkkosivullaan.