Kuva NASA/JPL/GSFC/Ame

Saturnuksen renkaissa on ensi kertaa havaittu merkkejä kuista, joiden olemassaolo on ennustettu teoreettisesti.

Tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa näkevinään Saturnuksen renkaissa merkkejä puuttuvista pikku kuista, joiden olemassaolo on ennustettu teoreettisesti.

Saturnuksen renkaat syntyivät, kun asteroidin tai komeetan törmäys hajotti planeettaa kiertävän jäisen kuun. Näin sanovat useimmat tutkijat.

Törmäyksessä pitäisi kuitenkin syntyä kaikenkokoisia palasia, kilometrin läpimittaisista muutaman sentin kokoisiin. Kymmentä metriä pienempiä kappaleita onkin havaittu, ja kaksi kilometrin kokoluokkaa olevaa kuutakin on löytynyt, mutta keskikokoiset kappaleet ovat ”puuttuneet”.

Nyt Matthew Tiscareno työtovereineen paikallisti renkaissa vanoja, jotka ovat hänen mukaansa syntyneet noin satametristen pikku kuiden taittaessa matkaansa. Löytö puhuu siis renkaiden särkymisalkuperän puolesta. Se julkaistaan Nature-lehdessä.