Taiteilijan näkemys ”super-Saturnuksen” renkaista. Niiden koko pääteltiin emotähden pimennyksen valoisuuden vaihteluista. Renkaat ovat liian kaukana. jotta ne voitaisiin nähdä suoraan. Kuva: Ron MIller

Jättirenkaiden läpimitta on noin 200 kertaa suurempi kuin Saturnuksen nykyisten renkaiden.

Jättimäiset renkaat on löydetty ison eksoplaneetan ympäriltä.

Renkaat ovat todella isoja meille tutun Saturnuksen renkaisiin verrattuna. Niiden läpimitta on noin 200 kertaa isompi kuin Saturnuksen nykyisten renkaiden, sanoo tähtitieteilijä Matthew Kenworthy hollantilaisesta Leidenin observatoriosta.

Eksoplaneetta kiertää nuoren Auringon kaltaista tähteä, jonka nimi on J1407. Se on Maasta noin 420 valovuoden päästä.

Jos Saturnuksen renkaat korvaisi planeetta J1407b:tä kiertävän planeetan renkailla, ne näkyisivät helposti yötaivasta katsovalle. Renkaat yhdessä olisivat monta kertaa suurempia kuin täysikuu.

”Itse planeettakin on monta kertaa suurempi kuin Jupiter tai Saturnus. Planeetta on eräänlainen super-Satunus”, sanoo raporttia kirjoittanut Eric Mamajek. Hän on fysiikan ja tähtitieteen professori Rochesterin yliopistossa.

Renkaita löytyi nyt ensi kertaa planeetan ympäriltä oman aurinkokuntamme ulkopuolelta.

Renkaat löysivät hollantilaisen Leidenin observatorion ja yhdysvaltalaisen Rochesterin yliopiston tutkijat. He tarkastelivat uudelleen dataa, joka oli saatu tähden valoisuudesta jo vuonna 2012. Tarkastelu paljasti, että noin 30 vierekkäistä rengasta oli vastuussa tähti J1407:n pimennyksistä.

Jokainen rengas itsessään on kymmenien miljoonien kilometrien levyinen. Renkaiden välissä on selviä aukkoja. Nähtävästi niissä isoa eksoplaneettaa kiertää kuu, eksokuu. Se on ehtinyt puhdistaa radallaan kaiken rengaspölyn.

”Tähden valoisuuden käyrässä oli uskomattoman suuria heilahteluja. Pimennys kesti 56 päivää. Sen aikaan valoisuus saattoi heilahtaa rajusti eli jopa 30–40 prosenttia kymmenissä minuuteissa.”

Tämä johtui juuri eri renkaista. Renkaita ei voi nähdä Maasta suoraan edes teleskoopeilla, mutta niiden rakenteen voi päätellä valoisuuden vaihteluista.

Tähtitieteilijät pääsivät renkaiden jäljille arvioidessaan uudelleen dataa, jota oli koottu ns. superWASP-hankkeessa. Sen tarkoitus oli seurata kaasujättiläisiä, jotka kulkevat Maasta katsottuna emotähtensä edestä.

Aiemmin oli ehdotettu, että tämän tähden pimennyksen aiheutti ruskea kääpiö. Se on eräänlainen epäonnistunut tähti, jota on hyvin vaikea havaita kaukoputkilla.

Renkaat paljastuivat, kun dataa tutkittiin ns. adaptiivisen optiikan ja Doppler-spektroskopian avulla. Renkaiden läpimitta on lähes 120 miljoonaa kilometriä, ja niissä on pölyä ja jäätä ainakin Maan massan verran. Niissä on siis ainesta monen kuun muodostumiseen.

Tähtitieteilijät löysivätkin renkaiden välistä ainakin yhden ison kolon. Siihen on jo muodostunut melko varmasti kuu, eksokuu. Sen massa on laskujen mukaan isompi kuin Marsin, mutta pienempi kuin Maan. Kuun kiertoaika eksoplaneettansa ympäri on arviolta kaksi vuotta.

Tutkijat odottavat, että renkaat ohenevat miljoonien vuosien aikana. Lopulta ne katoavat kokonaan, ja kustakin renkaasta muodostuu eksokuu.

Tutkijat ovat pitkään pohtineet, että myös esimerkiksi kaasuplaneetta Jupiterin ympärillä oli joskus samanlaisia renkaita. Niistä syntyivät Jupiterin nykyiset kuut. Nyt näkemykselle saatiin todisteita.

Renkaat löytäneet tutkijat kannustavat tähtitieteen harrastajia seuraamaan kaukoputkillaan tähden J1407 ympäristöä. Näin ehkä saataisiin selville, milloin tähti pimenee seuraavan kerran. Samalla saataisiin tarkennettua rengasplaneetan massa ja laskettua sen kiertoaika emotähden ympäri.

Jättirenkaista kertoi Yhdysvaltain tähtitieteellisen seuran tiedote ja verkkopalvelu ScienceDaily news. Raportti ilmestyy pian tiedelehti Astrophysical Journalissa.

(Tekstiä korjattu 29.1.2015 klo 9.55: lisätty "kertaa"-sana kohtaan "200 kertaa isompi".)

jesper
Liittynyt4.3.2009

Saturnuksen renkaat ovat kääpiöitä näihin renkaisiin verrattuna

Puuhevonen 29.01.2015 klo 17:12 Artikkelista unohtunut J1407b -eksoplaneetan kiertoaika auringonkaltaisen emotähtensä ympäri. Se on noin 10 vuotta versus Jupiterin kiertoaika on noin 12 vuotta. Harmi. Haaveilin jo, että mahdollinen kuu voisi olla maan kaltainen. Olisi oikeastaan vielä hienompaa löytää maankaltainen eksokuu, kuin maankaltainen eksoplaneetta.

Heed not my earthly lot, for it hath little of earth in it.
- Edgar Allan Poe

Puuhevonen
Liittynyt9.1.2011

Saturnuksen renkaat ovat kääpiöitä näihin renkaisiin verrattuna

Artikkelista unohtunut J1407b -eksoplaneetan kiertoaika auringonkaltaisen emotähtensä ympäri. Se on noin 10 vuotta versus Jupiterin kiertoaika on noin 12 vuotta. Eli sen puolesta järjestelmä muistuttaa meidän järjestelmäämme. Tosin, koska J1407b on niin paljon massiviisempi kuin meidän Jupiter, joten jää nähtäväksi pystyykö tähti J1407 ylläpitämään kultakutrivyöhykkeen sisäplaneettoja vakailla radoilla. Veikkaisin että pystyy! J1407 on myös vasta 16 miljoonaa vuotta vanha tähti, joten kiviset...

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»