Taiteilijan näkemys ”super-Saturnuksen” renkaista. Niiden koko pääteltiin emotähden pimennyksen valoisuuden vaihteluista. Renkaat ovat liian kaukana. jotta ne voitaisiin nähdä suoraan. Kuva: Ron MIller

Jättirenkaiden läpimitta on noin 200 kertaa suurempi kuin Saturnuksen nykyisten renkaiden.

Jättimäiset renkaat on löydetty ison eksoplaneetan ympäriltä.

Renkaat ovat todella isoja meille tutun Saturnuksen renkaisiin verrattuna. Niiden läpimitta on noin 200 kertaa isompi kuin Saturnuksen nykyisten renkaiden, sanoo tähtitieteilijä Matthew Kenworthy hollantilaisesta Leidenin observatoriosta.

Eksoplaneetta kiertää nuoren Auringon kaltaista tähteä, jonka nimi on J1407. Se on Maasta noin 420 valovuoden päästä.

Jos Saturnuksen renkaat korvaisi planeetta J1407b:tä kiertävän planeetan renkailla, ne näkyisivät helposti yötaivasta katsovalle. Renkaat yhdessä olisivat monta kertaa suurempia kuin täysikuu.

”Itse planeettakin on monta kertaa suurempi kuin Jupiter tai Saturnus. Planeetta on eräänlainen super-Satunus”, sanoo raporttia kirjoittanut Eric Mamajek. Hän on fysiikan ja tähtitieteen professori Rochesterin yliopistossa.

Renkaita löytyi nyt ensi kertaa planeetan ympäriltä oman aurinkokuntamme ulkopuolelta.

Renkaat löysivät hollantilaisen Leidenin observatorion ja yhdysvaltalaisen Rochesterin yliopiston tutkijat. He tarkastelivat uudelleen dataa, joka oli saatu tähden valoisuudesta jo vuonna 2012. Tarkastelu paljasti, että noin 30 vierekkäistä rengasta oli vastuussa tähti J1407:n pimennyksistä.

Jokainen rengas itsessään on kymmenien miljoonien kilometrien levyinen. Renkaiden välissä on selviä aukkoja. Nähtävästi niissä isoa eksoplaneettaa kiertää kuu, eksokuu. Se on ehtinyt puhdistaa radallaan kaiken rengaspölyn.

”Tähden valoisuuden käyrässä oli uskomattoman suuria heilahteluja. Pimennys kesti 56 päivää. Sen aikaan valoisuus saattoi heilahtaa rajusti eli jopa 30–40 prosenttia kymmenissä minuuteissa.”

Tämä johtui juuri eri renkaista. Renkaita ei voi nähdä Maasta suoraan edes teleskoopeilla, mutta niiden rakenteen voi päätellä valoisuuden vaihteluista.

Tähtitieteilijät pääsivät renkaiden jäljille arvioidessaan uudelleen dataa, jota oli koottu ns. superWASP-hankkeessa. Sen tarkoitus oli seurata kaasujättiläisiä, jotka kulkevat Maasta katsottuna emotähtensä edestä.

Aiemmin oli ehdotettu, että tämän tähden pimennyksen aiheutti ruskea kääpiö. Se on eräänlainen epäonnistunut tähti, jota on hyvin vaikea havaita kaukoputkilla.

Renkaat paljastuivat, kun dataa tutkittiin ns. adaptiivisen optiikan ja Doppler-spektroskopian avulla. Renkaiden läpimitta on lähes 120 miljoonaa kilometriä, ja niissä on pölyä ja jäätä ainakin Maan massan verran. Niissä on siis ainesta monen kuun muodostumiseen.

Tähtitieteilijät löysivätkin renkaiden välistä ainakin yhden ison kolon. Siihen on jo muodostunut melko varmasti kuu, eksokuu. Sen massa on laskujen mukaan isompi kuin Marsin, mutta pienempi kuin Maan. Kuun kiertoaika eksoplaneettansa ympäri on arviolta kaksi vuotta.

Tutkijat odottavat, että renkaat ohenevat miljoonien vuosien aikana. Lopulta ne katoavat kokonaan, ja kustakin renkaasta muodostuu eksokuu.

Tutkijat ovat pitkään pohtineet, että myös esimerkiksi kaasuplaneetta Jupiterin ympärillä oli joskus samanlaisia renkaita. Niistä syntyivät Jupiterin nykyiset kuut. Nyt näkemykselle saatiin todisteita.

Renkaat löytäneet tutkijat kannustavat tähtitieteen harrastajia seuraamaan kaukoputkillaan tähden J1407 ympäristöä. Näin ehkä saataisiin selville, milloin tähti pimenee seuraavan kerran. Samalla saataisiin tarkennettua rengasplaneetan massa ja laskettua sen kiertoaika emotähden ympäri.

Jättirenkaista kertoi Yhdysvaltain tähtitieteellisen seuran tiedote ja verkkopalvelu ScienceDaily news. Raportti ilmestyy pian tiedelehti Astrophysical Journalissa.

(Tekstiä korjattu 29.1.2015 klo 9.55: lisätty "kertaa"-sana kohtaan "200 kertaa isompi".)

jesper
Liittynyt4.3.2009

Saturnuksen renkaat ovat kääpiöitä näihin renkaisiin verrattuna

Puuhevonen 29.01.2015 klo 17:12 Artikkelista unohtunut J1407b -eksoplaneetan kiertoaika auringonkaltaisen emotähtensä ympäri. Se on noin 10 vuotta versus Jupiterin kiertoaika on noin 12 vuotta. Harmi. Haaveilin jo, että mahdollinen kuu voisi olla maan kaltainen. Olisi oikeastaan vielä hienompaa löytää maankaltainen eksokuu, kuin maankaltainen eksoplaneetta.

Heed not my earthly lot, for it hath little of earth in it.
- Edgar Allan Poe

Puuhevonen
Liittynyt9.1.2011

Saturnuksen renkaat ovat kääpiöitä näihin renkaisiin verrattuna

Artikkelista unohtunut J1407b -eksoplaneetan kiertoaika auringonkaltaisen emotähtensä ympäri. Se on noin 10 vuotta versus Jupiterin kiertoaika on noin 12 vuotta. Eli sen puolesta järjestelmä muistuttaa meidän järjestelmäämme. Tosin, koska J1407b on niin paljon massiviisempi kuin meidän Jupiter, joten jää nähtäväksi pystyykö tähti J1407 ylläpitämään kultakutrivyöhykkeen sisäplaneettoja vakailla radoilla. Veikkaisin että pystyy! J1407 on myös vasta 16 miljoonaa vuotta vanha tähti, joten kiviset...

»According to the general theory of relativity space without aether is unthinkable.»

Moni asiantuntija pitää luokitusta taudiksi ennenaikaisena.

Maailman terveysjärjestö WHO on lisännyt peliriippuvuuden kansainväliseen ICD-11-tautiluokitukseen. Video- tai digipelien ongelmapelaaminen on nyt siis virallisesti määritelty mielenterveyden häiriöksi. Tautiluokituksessa se rinnastuu esimerkiksi päihde- ja rahapeliriippuvuuteen. WHO toisin sanoen katsoo, että digipelaaminen voi olla yhtä koukuttavaa kuin huumeet.

”Konsultoituamme asiantuntijoita ympäri maailmaa ja tarkasteltuamme todistusaineistoa perusteellisesti päätimme, että tämä häiriö tulisi lisätä luokitukseen”, kertoo WHO:n mielenterveys- ja päihdejaoston johtaja, tohtori Shekhar Saxena uutistoimisto AFP:lle.

Miljardit ihmiset pelaavat erilaisia pelejä kännyköillä, konsoleilla, tietokoneilla ja muilla laitteilla. Länsi-Euroopassa on arvioitu, että lapsista ja nuorista kaksi kolmasosaa harrastaa pelaamista. Joissain maissa suurin osa aikuisistakin pelaa.

”Emme väitä, että kaikki pelaaminen on patologista”, Saxena korostaa. Hänen mukaansa ongelmapelaaminen koskettaa hyvin pientä osaa pelaajista. Yhden arvion mukaan pelaaminen voi muodostua ongelmaksi noin 8–12 prosentille ihmisistä.

Ongelmapelaamisesta on tautiluokituksen mukaan kyse silloin, kun elämänhallinta alkaa rakoilla. Ihminen voi käyttää suuren osan valveillaoloajastaan pelaamiseen ja laiminlyödä muita asioita.

Digipeliriippuvuuden diagnosointiin on määritelty kolme tärkeää kriteeriä.

”Ensimmäinen on, että pelaaminen menee kaiken muun tekemisen yli ja muu elämän sisältö jää reuna-alueelle”, kertoo luokituksen laatimiseen osallistunut tohtori Vladimir Pozniak CNN-uutiskanavalle.

Toinen on se, että ihminen ei kykene hallitsemaan käytöstään, vaikka siitä alkaa aiheutua ongelmia elämään. Pelaaminen jatkuu ja saattaa vain lisääntyä. Diagnoosi vaatii, että käytös on ”jatkuvaa ja toistuvaa” sekä ”riittävän vakavaa”.

Kolmanneksi pelaamisesta tulee koitua potilaalle ahdistusta ja ongelmia henkilökohtaisissa suhteissa tai työelämässä. Yöunet saattavat jäädä vähäisiksi, ruokavalio huonontua ja liikunta jäädä taka-alalle. Kriteerit ovat siis hyvin pitkälti samat kuin päihde- ja uhkapeliriippuvuudessa.
WHO katsoo diagnoosin edellyttävän, että ongelmakäytös on jatkunut vähintään vuoden. Pozniakin mukaan hoito nojaisi kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan.

Näyttö vielä heikkoa

Erilaisia pelejä on valtavasti, ja niiden käyttötarkoitukset voivat olla ihmisillä hyvin erilaisia. Muun muassa tästä syystä moni tutkija pitää ongelmallisena digipeliriippuvuuden niputtamista yhdeksi sairaudeksi.

26 psykologia ja pelitutkijaa kritisoi viime vuonna Journal of Behavioural Addictions -lehdessä WHO:n aietta lisätä ongelmapelaaminen tautiluokitukseen.

”Taustalla oleva tieteellinen pohja on heikkoa. Tutkimusalalla esiintyy useita ristiriitoja ja epäselvyyksiä eikä asiasta vallitse konsensusta”, he muun muassa kirjoittavat.

Tutkijat kritisoivat myös sitä, että diagnoosipohja nojaa liian vahvasti päihde- ja uhkapeliriippuvuuteen eikä ota huomioon digipelaamisen kontekstia ja kulttuuria. Pelaaminen on niin yleinen ja monihaarainen harrastus, että sitä on vaikea niputtaa yhdeksi, monoliittiseksi kokonaisuudeksi.

Video- ja digipelaamisen toisinaan nostattamat moraalipaniikit saattavat näiden tutkijoiden mukaan myös johtaa häiriön ylidiagnosointiin lapsilla ja nuorilla. Ylipäänsä digipelaamishäiriön määritteleminen taudiksi patologisoi ilmiötä, joka on lopulta yksi ajanvietemuoto ”siinä missä tanssiminen, urheilu, seksi tai puutarhanhoito”, tutkijat kirjoittavat.

Psykologian professori Chris Ferguson vaati viime vuonna Pnas-tiedelehdessä  julkaistussa peliriippuvuutta käsittelevässä artikkelissa vahvempaa tutkimusnäyttöä siitä, että digipeliriippuvuus todella on oma sairautensa eikä aiheudu muista ongelmista ja mielenterveyshäiriöistä henkilön elämässä.

”Masentuneet ihmiset voivat maata sängyssä koko päivän, mutta emme silti sano, että he ovat sänkyriippuvaisia”, Ferguson vertaa.

On kiistatonta, että joillekin pelaamisesta tulee todellinen ongelma, joka vaatii apua. Tutkijoiden kritiikki kohdistuu vain siihen, onko digipeliriippuvuutta järkevää määritellä omaksi mielenterveyden häiriökseen, kuten WHO nyt on tehnyt.

Suomessa Sosiaalipedagogiikan säätiö Sosped on tuottanut hiljattain tutkimuskatsauksen  viihteellisestä ja ongelmallisesta digipelaamisesta.
Helsingin yliopiston tutkijat Soile Kuuluvainen ja Terhi Mustonen ovat katsauksessa koonneet yhteen tutkimustietoa digipelaamisesta ja ongelmapelaamisesta.

He kirjoittavat yhteenvedossa, että ongelmalliseen digipelaamiseen liittyy kiinteästi runsas pelaamiseen käytetty aika. Tiettyä tuntimäärää, jossa pelaaminen muuttuisi ongelmalliseksi, ei kuitenkaan ole mahdollista asettaa yksilöiden erilaisten elämäntilanteiden vuoksi.

Toisaalta ongelmallisesta digipelaamisesta tehtyä laadullista tutkimusta on hyvin niukasti, etenkin pelaajan itsensä näkökulmasta.

”Tutkimustiedon pohjalta voisi ajatella, että digipelaamisen ongelmallisuutta pohdittaessa on erityisen tärkeää kuunnella digipelaajan omaa kokemusta siitä, miksi hän pelaa ja mitä pelaaminen hänen elämässään merkitsee”, Kuuluvainen ja Mustonen kirjoittavat.

Erityisen tärkeää on tunnistaa ja myöntää pelaamisen taustalla vaikuttavat syyt, jos pelaamisen vähentäminen ei onnistu, vaikka digipelaaja itse niin haluaisi tai se olisi hänen ulkopuolisten velvoitteidensa vuoksi välttämätöntä, tutkijat sanovat. Tällöin tilanteeseen on hyvä hakea apua esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisilta tai muilta saman kokeneilta.

ID10T