T

Cassini-luotain paljasti, että Saturnuksen renkaissa käy alituinen ryske.

Saturnuksen renkaiden rakenne muuttuu jopa päivittäin, kiteyttävät Cassini-luotaimen tuloksia koostaneet tähtitieteilijät Science-lehdessä.

Saturnuksen vakailta näyttävät renkaat koostuvat enimmäkseen jäälohkareista, jotka kolaroivat alituiseen keskenään.

Vetovoimat vanuttavat renkaita eri puolilta: pienet kuut kiskovat renkaiden materiaalia puoleensa, ja Saturnus itse puolestaan estää omalla vetovoimallaan rengasmursketta kasautumasta
uusiksi kuiksi.

"Ilmiöt kuvaavat hyvin sitä, miten varhainen aurinkokunta on voinut käyttäytyä", sanoo Cassini-tutkija Linda Spilker NASA:sta.

Niin ikään Cassini on paljastanut, että renkaiden outo punerrus on ilmeisesti peräisin negatiivisesti varautuneista rautahiukkasista.

Cassini on kiertänyt Saturnusta lähes kuusi vuotta, eikä se lakkaa yllättämästä tutkijoita. "On uskomatonta nähdä, miten renkaat muuttuvat jopa niitä katsellessa", Jeff Cuzzi NASA:sta ylistää.

Nyt tutkijat yrittävät tulkita Cassinin avulla omituisia kanuunankuulamaisia kohteita, jotka kiitävät F-renkaan läpi aika ajoin.

Lisää Cassinista projektin sivulla.