Kuva: Nasa

Saturnuksen pienellä kuulla Enceladuksella näyttää olevan kaasukehä. Näin se liittyy kuuden muun kaasukehällisen kuun joukkoon, johon kuuluu entuudestaan neljä Jupiterin suurta kuuta, Neptunuksen suurin kuu ja Saturnuksen kuu Titan.

Cassini-luotain, joka kiertää parhaillaan Saturnusta, rekisteröi Enceladuksen kaasukehän epäsuorasti. Luotaimen magnetometri nimittäin havaitsi kuun kaasukehän sähköisesti varattujen hiukkasten häiritsevän Saturnuksen magneettikenttää.

”Magneettikentän häiriöiden paljastaneiden signaalien löytyminen Enceladuksesta oli täydellinen yllätys”, sanoo Cassinin magnetometrin tutkijajoukkoa johtava Michele Dougherty Naturen verkkouutisessa . Häiriöiden luonteesta tutkijat päättelivät, että ne johtuvat ionisoituneista vesimolekyyleistä. Enceladuksen kaasukehä on siis vesihöyryä.

Enceladus on vain 500 kilometrin kokoinen kuu, joten sen vetovoima ei pidättele kaasukehää pitkään. Kaasukehä saa siis jatkuvasti jostakin lisää vettä, ehkä Enceladuksella purkautuvista tulivuorista tai geisireistä.