Yixhousaurus sunaen kallo on säilynyt tutkijoiden iloksi harvinaisen ehjänä.

Kiinasta löytyi jättimäisten sauropodi-dinosaurusten esimuodon ensimmäinen kokonainen luuranko.

Kansainvälinen tutkijaryhmä kaivoi esiin aiemmin tuntemattoman dinosauruslajin fossiilin, joka eli nykyisen Yunnanin maakunnan alueella eteläisessä Kiinassa noin 200 miljoonaa vuotta sitten. Kokonainen luuranko auttaa selittämään valtaisien sauropodien evoluutiota.

Uusi, Yizhousaurus sunaeksi kutsuttu dinosaurus on kooltaan noin kymmenen kertaa pienempi kuin sitä seuranneet sauropodit, mutta sillä on jo kaikki niiden ominaispiirteet kuten pitkäomainen kaula ja roteva ruumis.

Yizhousauruksella oli leveä, U-muotoinen leuka, jonka hampaisto mahdollisti puiden latvusten napsimisen ja pureksimisen. Eläin oli hyvin sopeutunut ravitsemaan suuren ruhonsa kasviksilla, kertoi paleontologi Sankar Chatterjee Texasin teknillisestä yliopistosta Yhdysvaltain Geologisen seuran vuosikokouksessa.

Yizhousaurus löytyi alueelta, josta on kaivettu esiin myös muun muassa Lufengosaurus-prosauropodin fossiileja. Prosauropodia pidettiin aiemmin sauropodien esivanhempina, mutta tätä nykyä moni paleontologi pitää sitä niiden rinnakkaislajina.

Chatterjee toivoo, että Yizhousaurus ratkaisee tämänkin sukulaissuhteen.