Kuva: Wikimedia Commons

Suvullinen lisääntyminen porskuttaa evoluutiossa, koska se haastaa geenit yhteistyöhön.

Suvullinen lisääntyminen on yleistä niin kasveilla, sienillä kuin eläimilläkin, mutta vieläkään ei oikein tiedetä, miksi se kannattaa. Toki kahden yksilön perimän sekoittaminen voi poikia alkuperäisiä onnistuneempia geeniyhdistelmiä, mutta yhtä varmasti se hajottaa nämä huippuluomuksensa yhä uudelleen.

Kalifornian yliopistossa Berkeleyssä työskentelevä Adi Livnat kolleegoineen ehdotti Pnas-lehdessä selitystä seksin suosiolle.

Suvullisesti lisääntyvillä lajeilla yksittäisen geenin seura vaihtuu sukupolvi sukupolvelta, joten sen täytyy pystyä toimimaan osana erilaisia geeniyhdistelmiä. Yksittäinen huippugeeni ei menesty pitkällä tähtäimellä, mikäli sen hyvät ominaisuudet tulevat esiin vain tietyssä seurassa. Populaation geenivalikoimassa yleistyvät siis ne geenit, jotka pystyvät yhteistyöhön populaation minkä tahansa muiden geenien kanssa.

Näin ollen geenin keskimääräinen suoriutuminen olisi pitkällä tähtäimellä jopa ratkaisevampaa kuin sen maksimisuoritus. Tutkijat käyttivät tästä geenien yhteistyökyvystä nimitystä ”sekoittuvuus”. He päättelivät, että juuri se voisi selittää suvullisen lisääntymisen hyödyllisyyden. Näin näyttikin olevan ainakin tietokonesimulaatioissa, joilla he testasivat hypoteesiaan.

Myös osakesijoittajat tuntevat ilmiön: Hyvinkin tuottava salkku kannattaa hajauttaa aika ajoin uudelleen.

Taitelijan näkemys etäisimmästä löydetystä mustasta aukosta. Kuva: Robin Dienel / Carnegie Institution for Science

Tähtitieteilijöitä mietityttää, miten musta aukko on kasvanut valtavaan massaansa jo niin varhain.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supermassiivisen mustan aukon noin 13 miljardin valovuoden päästä. Sillä on noin 800 miljoonaa kertaa Aurinkomme massa.

Aukko on syntynyt arviolta 690 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Ennen tätä löytöä kaikkein etäisin musta aukko oli löytynyt ajalta, jolloin universumi oli noin 800 miljoonaa vuotta vanha.

Kesti yli puoli vuosikymmentä ennen kuin tämä kohde löytyi, vaikka tähtitieteilijät etsivät koko ajan etäisempää kohdetta.

Tähtitieteilijöitä mietityttää nyt se, miten aukko on kasvanut isoksi niin varhain ja niin nopeasti. Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

Löydetty musta aukko imee ainetta nuoren galaksin keskustassa. Tutkijat kutsuvat tällaista ilmiötä kvasaariksi.

Mustalle aukolle imeytyvä kuuma kaasu asettuu mustan aukon ympärille kertymäkiekoksi, josta sitä siirtyy mustan aukon nieluun.

”Kvasaarit ovat kirkkaimpia ja kaukaisimpia tunnettuja taivaan kohteita”, sanoo BBC:lle Bram Venemans Max Planckin tähtitieteen instituutista Saksassa. Kvasaarien avulla tähtitieteilijät yrittävät selittää varhaisen maailmankaikkeuden vaiheita.

Ihmetystä herättää, mistä musta aukko kokosi ison massansa, sanoo yksi löytäjien ryhmästä, Eduardo Bañados Carnegie -instituutista.

Löydetty kvasaari kiinnostaa, koska sieltä saapuva valo tulee ajalta, jolloin universumin ikä oli vain noin viisi prosenttia nykyisestä. Tuona aikana syttyivät ensimmäiset tähdet.

Kvasaarin etäisyyttä kuvaa ominaisuus, jota kutsutaan punasiirtymäksi. Siinä mitataan, kuinka paljon maapallolle saapuneen valon aallonpituus on venynyt universumin laajentuessa.

Havaittu mustan aukon punasiirtymä on 7,54. Mitä suurempi luku, sitä suurempi kohteen etäisyys on.

miilu
Liittynyt25.1.2011

Etäisin musta aukko löytyi 13 miljardin valovuoden päästä

Mustan aukon ympärillä on valoisia kohteita joista punasiirtymän avulla saadaan etäisyys. Kun tämä tiedetään, voidaan gravitaatioaaltojen maapallolla mitatusta taajuudesta saada tieto esim. kahden aukon törmäyksessä ollut pyörimisnopeus. Gravitaatioaaltojen taajuus on laskenut huomattavasti matkatessaan kohteesta. Hiukan ihmetytti noiden primitiivisten aukkojen etäisyyden mittaus. Eli käytetäänkö etäisyyden arviointiin itse galaksin valoa?

Maailmalla psykoosiriski on monin verroin korkeampi kaupungeissa kuin maalla. Suomessa asetelma oli pitkään päinvastainen, mutta ilmassa on muutoksen merkkejä.

Kansainväliset tutkimukset ovat näyttäneet jo pitkään, että kaupunkilaisilla on suurempi riski psykoottiseen oireiluun kuin maalaisilla. Koska skitsofrenian ja muiden psykoottisten häiriöiden puhkeamiseen vaikuttavat sekä perintö- että ympäristötekijät, ovat tutkijat päätelleet, että jokin piirre kaupunkielämässä koettelee mielenterveyttä.

Uusimman palan tähän palapeliin tarjoaa tiedelehti Jama Psychiatryn tällä viikolla julkaisema tutkimus, jossa vertailtiin psykoosien ilmaantuvuutta useilla alueillta Britanniassa, Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, Alankomaissa ja Brasiliassa.

Alueelliset erot olivat merkittäviä. Keskimäärin uusia tautitapauksia ilmeni vuodessa 21,4 kappaletta 100 000 henkeä kohden.

Suurinta psykoosien ilmaantuvuus oli Pariisin keskustassa ja Kaakkois-Lontoossa, missä psykoosiin sairastui vuodessa 45 henkeä 100 000:sta.

Vähiten uusia tapauksia kirjattiin Espanjassa Santiagoa ympäröivällä maaseudulla, vain kuusi tapausta vuodessa 100 000 henkeä kohti.

Kun alueita vertailtiin eri mittareilla, selvisi, että psykoosien ilmaantuvuutta ennusti vahviten omistus- ja vuokra-asujien osuus alueella.

“Alueilla, joilla on eniten omistusasujia, on vähiten psykooseja. Se voi liittyä syrjäytymiseen”, selittää tutkimusta tehnyt tohtorikoulutettava Hannah Jongsma Cambridgen yliopistosta tutkimuksen tiedotteessa.

Vuokra-alueiden ihmisillä voi olla elämässään enemmän sosiaalisia stressitekijöitä, jotka tutkimusten mukaan altistavat psykooseille.

”Vaihtoehtoisesti omistusasuminen voi kertoa sosiaalisesta pysyvyydestä ja yhteenkuuluvuudesta, jotka liittyvät vahvempiin tukiverkostoihin.”

Toisin kuin muualla Suomessa maalla on esiintynyt enemmän psykoosia kuin kaupungeissa, kertoo tutkimusprofessori Jaana Suvisaari Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta.

Syytä tähän ei varmuudella tiedetä. Suvisaarella on pari valistunutta arvausta. Ensinnäkin Suomen kaupungit eivät ole eurooppalaisella mittapuulla mitään metropoleja. Maaseutukin on Keski-Euroopassa toisenlaista.

”Näitä eroja havaittiin ensimmäisenä Tanskassa ja Hollannissa, missä tilanne on kehittynyt jo aikoja sitten niin, että maalla asutaan väljästi ja vauraasti. Maaseudulla asuvat eivät ole siellä elantonsa eteen kituuttavia pienviljelijöitä.”

Suomessakin tilanne voi olla muuttumassa. Tältä vuosikymmeneltä on kuitenkin pari tutkimusaineistoa, joissa maaseudun ja kaupungin ero näyttää hälventyneen tai jopa kääntyneen 1970-1990-luvuilla syntyneillä.

”Uudemmat tutkimukset vihjaavat, että Helsingin seudulla ilmaantuvuus on nousemassa mahdollisesti jopa muuta maata korkeammaksi”, Suvisaari sanoo.

”Kysymys on monista sosiaalisista taustatekijöistä. Maaseutu ja kaupungit ovat muuttuneet, aikaisempina aikoina maalla oli paljon köyhempää.”

Deimos
Liittynyt9.7.2016

Vuokra-asuntoalueilla sairastutaan useammin psykoosiin

Raspu kirjoitti: Mitä psykoosissa tapahtuu? Yks tuttu oli sairaalahoidossa sen takia ja sano ettei muista siitä juuri mitään? Soitti mulle vuosien jälkeen ja kerto tapahtuneesta. Suomessa maaseuduilla on nuorilla ihmisillä usein yksinäisyys ja sosiaalisten verkostojen puute. Luultavasti se on ainakin yksi syy riippumatta siitä missä asuu. Sitä on aika vaikea kuvata normaalille ihmiselle. Kokemus on niin kokonaisvaltainen. Yhdessä jaksossa kuulin ääniä. Lähinnä ne olivat rasittavia...

JPI, ovolo ja Kontra1 bannilistallani, eli en lue heidän trolliviestejään.

Lisää listalleni kyllä mahtuu, onhan avaruus ääretön tila jonne mahtuu.
MrNewTime