Kuva: Wikimedia Commons

Suvullinen lisääntyminen porskuttaa evoluutiossa, koska se haastaa geenit yhteistyöhön.

Suvullinen lisääntyminen on yleistä niin kasveilla, sienillä kuin eläimilläkin, mutta vieläkään ei oikein tiedetä, miksi se kannattaa. Toki kahden yksilön perimän sekoittaminen voi poikia alkuperäisiä onnistuneempia geeniyhdistelmiä, mutta yhtä varmasti se hajottaa nämä huippuluomuksensa yhä uudelleen.

Kalifornian yliopistossa Berkeleyssä työskentelevä Adi Livnat kolleegoineen ehdotti Pnas-lehdessä selitystä seksin suosiolle.

Suvullisesti lisääntyvillä lajeilla yksittäisen geenin seura vaihtuu sukupolvi sukupolvelta, joten sen täytyy pystyä toimimaan osana erilaisia geeniyhdistelmiä. Yksittäinen huippugeeni ei menesty pitkällä tähtäimellä, mikäli sen hyvät ominaisuudet tulevat esiin vain tietyssä seurassa. Populaation geenivalikoimassa yleistyvät siis ne geenit, jotka pystyvät yhteistyöhön populaation minkä tahansa muiden geenien kanssa.

Näin ollen geenin keskimääräinen suoriutuminen olisi pitkällä tähtäimellä jopa ratkaisevampaa kuin sen maksimisuoritus. Tutkijat käyttivät tästä geenien yhteistyökyvystä nimitystä ”sekoittuvuus”. He päättelivät, että juuri se voisi selittää suvullisen lisääntymisen hyödyllisyyden. Näin näyttikin olevan ainakin tietokonesimulaatioissa, joilla he testasivat hypoteesiaan.

Myös osakesijoittajat tuntevat ilmiön: Hyvinkin tuottava salkku kannattaa hajauttaa aika ajoin uudelleen.