Suomalaisnaiset ovat ensimmäistä kertaa yhdynnässä keskimäärin 16,9-vuotiaina ja miehet 17,5-vuotiaina, paljasti Finsex-tutkimus. Kuva: NARA/Wikimedia Commons

Perimä kytkeytyy myös murrosiän alkamiseen ja ensimmäisen synnytyksen ajankohtaan.

Sosiaaliset tekijät, kuten kaveripiiri, vaikuttavat siihen, minkä ikäisenä ensimmäinen yhdyntä tapahtuu. Nyt brittitutkijat osoittivat, että sitä ohjaa myös perimä.

”Sosiaaliset ja kulttuuriset seikat ovat toki olennaisia, mutta ensimmäisen sukupuoliyhteyden ajankohtaan vaikuttavat myös geenit, jotka säätelevät fyysistä kypsymistä ja luontaisia persoonallisuuseroja”, sanoo John Perry Cambridgen yliopistosta tutkimustiedotteessa.

Tietyt geenimuodot kytkeytyivät niin murrosiän alkamisen, ensimmäisen yhdynnän kuin ensimmäisen synnytyksen aikatauluun.

Jotkin ekakertaan linkittyvät dna-alueet olivat sellaisissa geeneissä tai lähellä geenejä, jotka on aiemmin yhdistetty riskinottoon, herkästi ärtyvään temperamenttiin sekä aivojen kehitykseen.

”Eräs sellainen on cadm2-geenin versio, joka on yhteydessä tavanomaista suurempaan riskinottoon. Havaitsimme, että se on yhteydessä myös varhaiseen ensiyhdyntään sekä isompaan lapsilukuun”, Perry sanoo.

Yksi esr1-geenin muoto puolestaan ennusti myöhäistä sukupuolielämän aloittamista, vanhemmalla iällä tapahtuvaa ensisynnytystä sekä vähäistä lapsimäärää.

Tutkijoiden mukaan murrosiän alkamisen ja persoonallisuuspiirteiden yksilöllinen vaihtelu kannattaisi ottaa terveyskasvatuksessa paremmin huomioon.

Seksitutkimus perustui 126 000 brittimiehen ja -naisen geeni- ja käyttäytymistietojen analyysiin. Tulokset varmistettiin 260 000 islantilaisen ja yhdysvaltalaisen aineistoista.

Tutkimuksen julkaisi Nature Genetics.

Mutta, kolme neljäsosaa  taas näyttäisi tulevan ympäristön ja kasvatuksen puolesta, joten geenien ja biologian vaikutus on selkeänä vähemmistönä.  Voin minäkin provota  ja tulkita tutkimusta puolueellisesti omaa napaa ja  ideologiaani tukien, vaikka   teismiä.

Jumala on ottanut  ihmiskunan kohtalon käsiinsä, koska ihmiset syntisenä ja itsekkäinä hedonmisteinä eivät enää ole halunneet lisääntyä nuorena. Nuorena on lisääntyminen aloitettava, koska siten lapset syntyvät terveempinä ja  ehditään myös sikiämään suurperheitä, joista lapsille muodostuu luonnollisempi ja tutkitusti psykologisesti parempi kasvuympäristö vahvoine sisarus tukiverkkoinneen. Tutkimus osoittaa että  lisääntyminen alkaa sitä nuorempana mitä aikaisemmin puberteetti alkaa. Jumalan myötävaikutuksella nykunuorilla alkaa murrosikä aiemmin, näin jumala taistelee luonnonmukaisuuden ja paremman tulevaisuuden puolesta  siis aikaistamalla ensisynnyttäjien ikää. Uskomatonta mutta totta.