Kuva: Wikimedia Commons

Vaikutusmekanismi on vielä arvoitus.

Yllättävässä tutkimuksessa lasten ja nuorten yökasteluongelmiin saatiin apua selkärangan magneettistimulaatiosta.

Magneettistimulaatio on menetelmä, jossa hermosoluja aktivoidaan kehon ulkopuolelta magneettikentän avulla. Vaikka stimulaatiota on käytetty pääasiassa aivoihin, se toimii myös selkärangan hermoihin.

Tuoreessa egyptiläistutkimuksessa menetelmällä stimuloitiin selkärankaa alaselän alueelta lapsilla ja nuorilla, jotka muista hoidoista huolimatta eivät olleet saaneet yökastelua hallintaan. Potilaita tutkimuksessa oli 41, ja kastelutapahtumia heillä oli keskimäärin kuusi viikossa.

Tutkijat jakoivat potilaat kahteen ryhmään, joista ensimmäinen sai oikeaa magneettistimulaatiota. Toinen ryhmä sai täsmälleen saman käsittelyn, mutta siten, että säteily suunnattiin poispäin selkärangasta. Näin ollen toimenpiteellä ei ollut mitään lääketieteellistä vaikutusta jälkimmäiseen ryhmään.

Tulokset osoittivat, että ensialkuun hoidolla oli suuri vaikutus molempiin ryhmiin. Koeryhmässä olleiden kasteluepisodit vähenivät yhteen kertaan viikossa, ja lumeryhmässäkin vain kahteen kertaan viikossa. Tämä tulos ei yllättänyt tutkijoita, sillä psykologisilla tekijöillä tiedetään olevan vaikutuksensa yökasteluongelmaan, ja molemmat ryhmät ovat voineet hyötyä lumevaikutuksesta.

Stimulaatiolla saattoi kuitenkin olla myös todellista vaikutusta koeryhmään, sillä kuukauden kuluttua tässä ryhmässä kastelutapahtumia oli edelleen vain kerran viikossa, mutta lumeryhmässä oltiin palattu lähtötilanteen lukemiin.

Mihin stimulaation vaikutus perustuu, on toistaiseksi täysi arvoitus. Tutkijoiden mukaan stimulaatio on voinut vaikuttaa hermoihin, jotka kontrolloivat virtsarakkoa, tai hermoihin, jotka kontrolloivat rakkoa ympäröiviä lihaksia. Vastaus saadaan vasta uusien tutkimusten myötä.

Tutkimuksen julkaisi Restorative Neurology and Neuroscience.

Juttua on muutetu 26.8. klo 12.40. Pään kuvaukseen viittaava termi transkraniaalinen on otettu kuvausmenetelmän nimestä pois.