Kiinanjättiläissalamanteri on yksi erittäin uhanalaisista sammakkoeläimistä.

Kasvava määrä lintuja, nisäkkäitä ja sammakkoeläimiä on tullut aiempaa uhanalaisemmaksi, mutta ilman suojelutoimia tilanne olisi vielä huonompi.

Arvioidakseen planeetan selkärankaisten uhanalaisuuden tilan tutkija Michael Hoffmann analysoi laajan kansainvälisen tiimin kanssa dataa 25 000 selkärankaislajista, jotka kansainvälinen luonnonsuojeluliitto International Union for the Conservation of Naturen on ottanut uhanalaisten lajien listalle.

Tutkijoiden mukaan viidesosa lajeista on luokiteltu uhanalaisiksi, ja tämä osuus on kasvussa. Keskimäärin 52 nisäkäs-, lintu ja sammakkoeläinlajia siirtyy luokituksessa yhtä porrasta lähemmäs sukupuuttoa joka vuosi. Suurin uhanalaisiksi luokiteltujen lajien keskittymä on tropiikissa, erityisesti Kaakkois-Aasiassa. Vaikein on sammakkoeläinten tilanne.

Tarkastelemalla lajeja, joiden luokitus oli parantunut luonnonsuojelun ansiosta Hoffmann kollegoineen arvioi, että ilman näitä toimia huonompaan suuntaan kehittyviä lajeja olisi 16 prosenttia enemmän.

Toimenpiteet tulokaslajeja vastaan ovat olleet tehokkaampia kuin yritykset estää elinympäristön tuhoutumista tai toimenpiteet metsästystä vastaan.

Tulevaisuudennäkymät ovat epävarmoja, koska parempien politiikkavaihtoehtojen kirjo on laaja. Myös tieteeseen sisältyy suuria epävarmuustekijöitä.