Koko maapallon luonnon monimuotoisuus olisi selvitettävä yhtenä isona projektina, aivan kuten selvitettiin ihmisen genomi. Näin vetoaa Science-lehden pääkirjoituksessa yhdysvaltalainen biologi Edward O. Wilson. Hänet tunnetaan muun muassa sosiobiologian perustajana (Sociobiology: The New Synthesis, Harvard University Press 1975) ja johtavana muurahaisten käyttäytymisen tutkijana.

"Ekologia ja luonnonsuojelubiologia ovat yhtä tärkeitä planeettamme terveydelle kuin genomin tutkimus ja biolääketiede ihmisen terveydelle", Wilson perustelee. "Siksi maapallon kaikkien eliölajien kuvailemisen ja luokittelemisen pitäisi olla yksi tämän vuosisadan suurista tieteellisistä tavoitteista."

Miten iso ja kallis urakka tämä sitten olisi? Wilson arvioi, että maailman monimuotoisuuskartta valmistuisi 10-20 vuodessa ja maksaisi keskimäärin 500 dollaria (3 400 markkaa) eliölajia kohti. Jos lajeja on noin 10 miljoonaa, kokonaiskustannukset olisivat suunnilleen viisi miljardia dollaria (34 miljardia markkaa) eli samaa luokkaa kuin ihmisen genomiprojektin.