Ediacarakaudella eläneet eläimet muistuttivat saniaisia tai linnun sulkaa. Kuva. D. Shu/Northwest University

Kiinasta löydetty vendiobiontti sinnitteli vielä kambrikaudella.

Vaikka kaikki fossiilit ovat dokumentteja menneestä maailmasta, ediacarakauden fossiilit ovat dokumentteja menneestä maailmasta menneen maailman takana. Nyt Cambridgen yliopiston paleontologi Simon Conway Morris ja kiinalainen paleontologi D. Shu ovat löytäneet erittäin hyvin säilyneen ediacaran eläimen fossiilin kambrikautisista kerrostumista Kiinasta.

Fossiili kuuluu niin sanottuihin vendobiontteihin eli saniaismaisiiin meressä eläneisiin eläimiin, jotka olivat kiinnittyneet alustaan lyhyen varren avulla. Vendobiontit elivät noin 600-540 miljoonaa vuotta sitten, eli ne edustavat monisoluisten eläinten kaikkein vanhinta kerrostumaa. Ne eivät muistuta mitään nykyään tavattavia eläimiä.

Vendobiontit ja muut ediacarakauden eläimet hävisivät yhtäkkiä kambrikauden alussa, jolloin kaikki nykyään tavattavat elämänmuodot saivat alkunsa. Ediacaran eläinten suhde kambrikauden eläimiin onkin suuri arvoitus, sillä fossiiliaineistossa niiden välillä on näennäinen katkos.

Nyt löydetty fossiili kuitenkin osoittaa, että osa vendobionteista selvisi vielä kambrikauden puolelle ja eli jonkin aikaa uusien eliöiden kanssa rinnakkain. Fossiilin tarkempi tutkimus voi valottaa tätä huonosti tunnettua siirtymävaihetta eläinten evoluutiossa.