Aivohalvaukset näyttävät olevan tavallista yleisempiä masennuslääkeiden käytön alkuvaiheessa.

Aivohalvaukset näyttävät olevan tavallista yleisempiä masennuslääkkeitä käyttävillä, erityisesti käytön alkuvaiheessa, ilmenee taiwanilaisesta tutkimuksesta. Serotoniinlääkkeiden yhteydestä aivohalvauksiin on myös aiempia tutkimustuloksia.

Tutkimustaan varten taiwanilaiset keräsivät 24 000 aivohalvauspotilaan terveystietoja vuosilta 1998–2007 ja selvittivät, liittyivätkö aivohalvaukset masennuslääkitysten aloittamiseen. Tutkijat vertasivat tietoja yhden viikon, kahden viikon ja kuukauden kuluttua masennuslääkityksen aloittamisesta.

Vertailun perusteella potilaiden riski sairastua aivohalvaukseen oli noin 1,5-kertainen kahden viikon sisällä masennuslääkityksen aloittamisesta.

Riski oli suurempi, jos annokset olivat suuria tai potilas käytti tehokkaita serotoniinilääkkeitä. Välittäjäaine serotoniiniin vaikuttavilla lääkkeillä riski näytti olevan suurempi kuin muuntyyppisillä masennuslääkkeillä. 

Aivohalvauksen riski näytti pienenevän masennuslääkityksen jatkuessa pitkään, mikä tutkijoiden mukaan viittaa siihen, että lääkityksiin liittyvä riski olisi ohimenevä.

On epäselvää, mistä yhteys johtuu. Myös masennus, migreeni ja ahdistuneisuushäiriöt, joiden hoitoon masennuslääkkeitä käytetään, lisäävät aivohalvauksen riskiä.

Tutkijoiden mukaan on mahdollista, että nyt havaittu yhteys johtuu ainakin osin sairauksista, joita masennuslääkkeillä hoidetaan.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Psychiatry -lehdessä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim ja American Journal of Psychiatry.