Silkkiapinaisä huolehtii kaksosistaan. Kuva: Jeffrey Fite.

Jälkeläisen perimä voi joskus olla enemmän kuin siittiön ja munasolun summa.

Ihmiset saavat yleensä puolet geeneistä isältä ja puolet äidiltä, mutta silkkiapinat saavat jotakin ylimääräistä. Kaksosveljet nimittäin vaihtavat sikiökaudella kantasoluja, jolloin ne kantavat osaksi veljensä perimää. Koska silkkiapinat kantavat siittiösoluissaan myös veljensä geenejä, ne voivat siittää tämän lapsia.

PNAS:issa julkaistun tutkimuksen mukaan silkkiapinoiden kaksoset eivät ole identtisiä, vaan ne syntyvät, kun kaksi eri munasolua hedelmöittyy kahden eri isän spermalla. Tutkijat ovat tienneet jo pitkään, että silkkiapinan kaksosveljet vaihtavat kantasoluja keskenään, jolloin kehittyvät yksilöt ovat sekoitus kahden eri yksilön dna:ta.

Tähän mennessä tämä niin sanottu kimerismi on todettu vain verisoluista. Tutkija Corinna Ross Teksasin terveystieteellisestä tutkimuskeskuksesta selvitti ilmiön laajuutta ja huomasi, että käytännössä kaikki tutkitut kudokset – maksa, sydän ja siittiöt –  olivat kimeerisiä. Siittiöiden kimeerisyys tarkoittaa, että koiraan siittämät lapset eivät välttämättä aina ole hänen omia lapsiaan, vaan hänen veljenpoikiaan.

Myös Nature raportoi erikoisesta kaksosraskaudesta. Yhdysvaltalaiselle pariskunnalle syntyneet kaksoset ovat identtisiä äidin puolelta, mutta vain puoleksi identtisiä isän puolelta. Poikkeuksellinen yhdistelmä syntyi, kun isän kaksi eri siittiösolua hedelmöittivät saman munasolun, joka jakautui myöhemmin kahtia. Tutkijoiden mukaan tapaus on ensimmäinen laatuaan ja ilmeisesti erittäin harvinaista.

Lue lisää Sciencen sivuilta.

Taitelijan näkemys etäisimmästä löydetystä mustasta aukosta. Kuva: Robin Dienel / Carnegie Institution for Science

Tähtitieteilijöitä mietityttää, miten musta aukko on kasvanut valtavaan massaansa jo niin varhain.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supermassiivisen mustan aukon noin 13 miljardin valovuoden päästä. Sillä on noin 800 miljoonaa kertaa Aurinkomme massa.

Aukko on syntynyt arviolta 690 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Ennen tätä löytöä kaikkein etäisin musta aukko oli löytynyt ajalta, jolloin universumi oli noin 800 miljoonaa vuotta vanha.

Kesti yli puoli vuosikymmentä ennen kuin tämä kohde löytyi, vaikka tähtitieteilijät etsivät koko ajan etäisempää kohdetta.

Tähtitieteilijöitä mietityttää nyt se, miten aukko on kasvanut isoksi niin varhain ja niin nopeasti. Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

Löydetty musta aukko imee ainetta nuoren galaksin keskustassa. Tutkijat kutsuvat tällaista ilmiötä kvasaariksi.

Mustalle aukolle imeytyvä kuuma kaasu asettuu mustan aukon ympärille kertymäkiekoksi, josta sitä siirtyy mustan aukon nieluun.

”Kvasaarit ovat kirkkaimpia ja kaukaisimpia tunnettuja taivaan kohteita”, sanoo BBC:lle Bram Venemans Max Planckin tähtitieteen instituutista Saksassa. Kvasaarien avulla tähtitieteilijät yrittävät selittää varhaisen maailmankaikkeuden vaiheita.

Ihmetystä herättää, mistä musta aukko kokosi ison massansa, sanoo yksi löytäjien ryhmästä, Eduardo Bañados Carnegie -instituutista.

Löydetty kvasaari kiinnostaa, koska sieltä saapuva valo tulee ajalta, jolloin universumin ikä oli vain noin viisi prosenttia nykyisestä. Tuona aikana syttyivät ensimmäiset tähdet.

Kvasaarin etäisyyttä kuvaa ominaisuus, jota kutsutaan punasiirtymäksi. Siinä mitataan, kuinka paljon maapallolle saapuneen valon aallonpituus on venynyt universumin laajentuessa.

Havaittu mustan aukon punasiirtymä on 7,54. Mitä suurempi luku, sitä suurempi kohteen etäisyys on.

miilu
Liittynyt25.1.2011

Etäisin musta aukko löytyi 13 miljardin valovuoden päästä

Mustan aukon ympärillä on valoisia kohteita joista punasiirtymän avulla saadaan etäisyys. Kun tämä tiedetään, voidaan gravitaatioaaltojen maapallolla mitatusta taajuudesta saada tieto esim. kahden aukon törmäyksessä ollut pyörimisnopeus. Gravitaatioaaltojen taajuus on laskenut huomattavasti matkatessaan kohteesta. Hiukan ihmetytti noiden primitiivisten aukkojen etäisyyden mittaus. Eli käytetäänkö etäisyyden arviointiin itse galaksin valoa?