Silkkiapinaisä huolehtii kaksosistaan. Kuva: Jeffrey Fite.

Jälkeläisen perimä voi joskus olla enemmän kuin siittiön ja munasolun summa.

Ihmiset saavat yleensä puolet geeneistä isältä ja puolet äidiltä, mutta silkkiapinat saavat jotakin ylimääräistä. Kaksosveljet nimittäin vaihtavat sikiökaudella kantasoluja, jolloin ne kantavat osaksi veljensä perimää. Koska silkkiapinat kantavat siittiösoluissaan myös veljensä geenejä, ne voivat siittää tämän lapsia.

PNAS:issa julkaistun tutkimuksen mukaan silkkiapinoiden kaksoset eivät ole identtisiä, vaan ne syntyvät, kun kaksi eri munasolua hedelmöittyy kahden eri isän spermalla. Tutkijat ovat tienneet jo pitkään, että silkkiapinan kaksosveljet vaihtavat kantasoluja keskenään, jolloin kehittyvät yksilöt ovat sekoitus kahden eri yksilön dna:ta.

Tähän mennessä tämä niin sanottu kimerismi on todettu vain verisoluista. Tutkija Corinna Ross Teksasin terveystieteellisestä tutkimuskeskuksesta selvitti ilmiön laajuutta ja huomasi, että käytännössä kaikki tutkitut kudokset – maksa, sydän ja siittiöt –  olivat kimeerisiä. Siittiöiden kimeerisyys tarkoittaa, että koiraan siittämät lapset eivät välttämättä aina ole hänen omia lapsiaan, vaan hänen veljenpoikiaan.

Myös Nature raportoi erikoisesta kaksosraskaudesta. Yhdysvaltalaiselle pariskunnalle syntyneet kaksoset ovat identtisiä äidin puolelta, mutta vain puoleksi identtisiä isän puolelta. Poikkeuksellinen yhdistelmä syntyi, kun isän kaksi eri siittiösolua hedelmöittivät saman munasolun, joka jakautui myöhemmin kahtia. Tutkijoiden mukaan tapaus on ensimmäinen laatuaan ja ilmeisesti erittäin harvinaista.

Lue lisää Sciencen sivuilta.