Seulaset. Sisennyksessä piirros törmäilevistä planeetta-alkioista. Kuva: Spitzer Science Center/Gemini/Lynette R. Cook

Seulasista löytynyt pöly viittaa siihen, että siellä on nuoria kiviplaneettoja.

Yhtä Seulasiin kuuluvaa tähteä ympäröi niin suuri määrä pölyä, että tutkijat arvelevat sillä olevan nuoria Maan kaltaisia kiviplaneettoja.

"Kun kiviplaneettoja muodostuu, osa planeetta-alkioista kasvaa planeetoiksi, osa taas pirstoutuu voimakkaissa törmäyksissä pölyksi, joka nyt on näkyvissä", selittää tutkija Inseok Song Kalifornian teknillisen korkeakoulun tiedotteessa.

400 valovuoden päässä loistavia Seulasia eli Plejadeita pidetään kreikkalaisessa mytologiassa seitsemänä sisaruksena, mutta itse asiassa tähtijoukkoon kuuluu noin 1400 tähteä.

Song ja muut tutkijat havaitsivat Havaijilla sijaitsevalla Gemini-kaukoputkilla ja Spitzer –avaruuskaukoputkella, että HD 23514-nimisen tähden liepeillä on satoja tuhansia kertoja enemmän pölyä kuin Auringon lähistöllä.

"Tämä on ensimmäinen kerta, kun Seulasissa nähdään syntyvän planeettoja, mutta tämä saattaa olla myös ensimmäinen kerta, kun havaitsemme merkkejä Maan kaltaisista planeetoista oman aurinkokuntamme ulkopuolella", toteaa Songin kollega Joseph Rhee.