Emakko ja possu. Kuva: <A HREF=http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sow_with_piglet.jpg>Wikimedia Commons</A>
Emakko ja possu. Kuva: Wikimedia Commons

Possun dna:n tunteminen auttaa ruoantuotantoa, lääketiedettä, luonnonsuojelua ja evoluution ymmärtämistä.

Illinoisin yliopiston tutkijat saivat osana kansainvälistä yhteishanketta valmiiksi ensimmäisen luonnoksen sian genomista. Emäsjärjestyksen tuntemisesta on hyötyä paitsi karjanhoidossa myös muun muassa ihmisten lääketieteessä.

Punakarvainen Duroc-rotuinen possu yliopiston tilalta pääsi kasvavalle listalle kotieläimiä, joiden dna on luettu.

Tutkijat julkaisivat sian dna:n emäsjärjestyksen kokouksessa Englannissa.

"Sika on ainutlaatuinen eläin siinä että se on tärkeä ruoantuotannossa ja samalla se on eläinmalli ihmisten sairauksille", tutkimusryhmää vetänyt Larry Schook sanoi.

"Ja koska sian luonnollinen kantamuoto on yhä olemassa, se on todella mielenkiintoinen eläin, kun halutaan ymmärtää kotieläinten kesyttämisen vaikutusta genomiin."

Nyt 98-prosenttisesti valmis dna-jaksotus antaa tutkijoille mahdollisuuden tunnistaa geenejä, jotka ovat hyödyllisiä sianlihantuotannossa tai sian immuniteettiin liittyvissä ja muissa vastaavissa fysiologisissa prosesseissa.

Dna:n tunteminen parantaa muun ohella vaarantuneiden villisikojen suojelua.