Vertailusoluja (A) ja erilaisilla merkkimolekyyleillä leimattuja sian iPS-soluja (B-L). Kuva:  Journal of Molecular Cell Biology
Vertailusoluja (A) ja erilaisilla merkkimolekyyleillä leimattuja sian iPS-soluja (B-L). Kuva: Journal of Molecular Cell Biology

Tutkijat onnistuivat ohjelmoimaan sian tavallisista soluista pluripotentteja kantasoluja, jotka pystyvät erilaistumaan miksi tahansa aikuisen sian kudokseksi.

Kiinalaistutkija Lei Xiao kollegoineen otti soluja sian korvasta ja luuytimestä ja palautti ne molekyylicocktaililla alkiokantasolujen kaltaisiksi. Tällaiset iPS-solut voivat erilaistua miksi tahansa aikuisen yksilön kudokseksi.

Tekniikkaa ei ole aiemmin saatu toimimaan sorkkaeläimillä, vaikka sitä on jo käytetty esimerkiksi hiiren ja ihmisen soluihin. Sika on lääketieteellisesti kiinnostava, koska sen elimet muistuttavat hyvin paljon ihmisen elimiä niin rakenteeltaan kuin toiminnaltaan.

Pluripotenttien kantasolujen avulla siasta voisi tulla entistä varteenotettavampi elintenluovuttaja, koska hylkimisreaktioiden synty voitaisiin estää kantasolujen geenimuokkauksella. Lisäksi muuntogeeniset siat voisivat auttaa selvittämään eri sairauksien syntymekanismeja, mikä voisi poikia uusia hoitoja ja jopa keinoja torjua esimerkiksi sikainfluenssaa.

Tutkimuksesta kertoi tuore tieteellinen julkaisu Journal of Molecular Cell Biology ensimmäisessä numerossaan.

Lue lisää kantasoluista Tiede-lehden 9/2008 artikkelista Kantasoluhoidot nyt - Komento takaisin!