Meteoriitin löytäjä Pekka Vallimies luuli löytöään ensin malmimurikaksi, mutta ruosteen alta paljastuikin metallista rautaa. Kooltaan meteoriitti on nyrkin kokoinen. Kuva: Jari Väätäinen, GTK

Edellisen kerran kivenmurikka paljastui meteoriitiksi vuonna 1980.

Suomesta on ensimmäistä kertaa löydetty rautameteoriitti, vahvistavat Geologian tutkimuskeskuksen GTK:n tutkimukset.

Möhkäleen löysi lieksalainen Pekka Vallimies viime toukokuussa etsiessään korvasieniä Lieksan Löpönvaaralta. Ruosteinen ja oudon painava murikka herätti malmiharrastajan huomion.

Toisin kuin muista malmilohkareista, ruostekerroksen alta paljastui tällä kertaa harmaata metallia. Vallimies lähetti löytönsä GTK:n kansannäytetoimistolle.

Vuosittain palveluun saapuu kymmeniä meteoriitiksi epäiltyjä kiviä. Näytteistä paljastuu meteoriitteja vain ani harvoin, edellisen kerran vuonna 1980. Rautameteoriitteja näytteiden joukosta ei ole aiemmin paljastunut.

Vallimiehen murikan tunnisti meteoriitiksi GTK:n erikoistutkija Kari A. Kinnunen, joka tunnisti Suomen edellisenkin meteoriittilöydön.

”Lähetetyistä näytteistä kokenut tutkija pystyy kyllä tunnistamaan valtaosan jo silmämääräisesti melko helposti ei-meteoriiteiksi. Mutta sitten on ne vaikeimmat ja kiinnostavimmat tapaukset, joissa monimutkaista materiaalia ei pysty tunnistamaan ilman huippuvarusteltuja laboratorioita ja osaamista”, Kinnunen kertoo tiedotteessa.

Tutkimukset jatkuivat yli kesän. Nyt aineisto on lähetetty kansainväliselle meteoriittikomissiolle rekisteröimistä varten. Nimiehdotuksena on Lieksa.

Meteoriitit ovat avaruudesta Maahan pudonneita kiven ja raudan kappaleita.

Rautameteoriitit ovat erityisen kiinnostavia, koska niissä on merkittäviä määriä esimerkiksi kultaa ja platinaryhmän metalleja. Niiden malmivarantojen hyödyntämistä suunnitellaan jo maailmalla.

Lieksan meteoriitti on asteroidin kappale. Tällaiset meteoriitit ovat jäänteitä aurinkokunnan syntyajoilta. Esimerkiksi Suomen kallioperän vanhimmat kivet ovat noin miljardi vuotta nuorempia.

Suomessa on raportoitu meteoriitteja 1800-luvun alkupuolelta ja niitä on löydetty nyt 14. Maailmalla meteoriitteja on rekisteröity 65 500 kappaletta, joista rautameteoriitteja on yli 1 100.

Lieksan rautameteoriitti sijoitetaan Luonnontieteellisen keskusmuseon meteoriittikokoelmaan Helsinkiin Kumpulan kartanoon. Siellä on myös valtaosa muista Suomen meteoriiteista.