Kuningaspingviinien seuranta voi tuottaa vääristyneitä tuloksia, koska siipiin kiinnitetyistä metallisista tunnistepannoista on linnuille haittaa.

Pingviinien merkitseminen siipeen kiinnitettävällä metallipannalla haittaa lintujen selviytymistä ja lisääntymistä pitkällä aikavälillä, kävi ilmi kymmenen vuotta kestäneestä seurantatutkimuksesta Antarktiksen saarilla.

Naturessa julkaistun tutkimuksen mukaan tunnistepantoihin liittyvien eettisten ongelmien lisäksi tulokset asettavat kyseenalaiseksi merkittyjen lintujen seurannasta kertyvän datan.

Yvon Le Maho Strasbourgin yliopistosta tutki kollegoineen 50 siipimerkittyä ja 50 merkitsemätöntä luonnonvaraista kuningaspingviiniä. Vuosikymmenen aikana siipipannoilla varustetut linnut tuottivat 39 prosenttia vähemmän poikasia, ja niitä selvisi hengissä 16 prosenttia vähemmän kuin merkitsemättömiä lintuja.

Siipitunnisteita käytetään lintujen tunnistamiseen yksilöllisesti samaan tapaan kuin esimerkiksi joutsenien isoja, värikkäitä kaularenkaita. Vaikka ne joidenkin tutkimuksien mukaan ovat haitattomia, toisten mukaan ne voivat aiheuttaa fyysisiä vaurioita ja lisätä veden vastusta. Tämä pitkäaikaistutkimus kumoaa oletuksen, jonka mukaan pingviinit olisivat sopeutuneet siipipantoihinsa.

Tulosten mukaan merkityt ja merkitsemättömät linnut reagoivat myös eri tavoin ilmastoon. Merkityt linnut tulivat esimerkiksi myöhemmin pesintäpaikalle.

Pingviinejä on pidetty ilmastonmuutoksen indikaattorilajina. Monet populaatiodynamiikkaa ennustavat julkaistut tutkimukset käyttävät dataa, joka on kerätty merkityistä linnuista. Nämä tutkimukset ovat uuden tiedon valossa vääristyneitä.