Kolmasosamillimetrin mittainen MagnetoSperm sekä ui että ohjautuu heikon magneettikentän avulla. Kuva: I.S.M. Khalil / GUC & S. Misra / U.Twente

Mikrorobotti ui vaikka munasolun luo, jos tutkijat haluavat.

Uivan robotin saa millimetrin sadasosan paksuiseksi ja kolmasosamillimetrin mittaiseksi, kun jättää siitä pois niin voimanlähteen kuin ohjausjärjestelmän. Kunhan robotti tehdään sopivasta aineesta, uintiliikkeet ja ohjauksen saa aikaan heikolla magneettikentällä. Näin osoittavat alankomaalaiset ja egyptiläiset tutkijat Applied Physics Letters -lehdessä.

Sarthak Misra Twenten yliopistosta Alankomaista työtovereineen valmisti robotille uintisiiman päällystämällä ohuen piitukirangan epoksimuovilla. Robotin etupää kuorrutettiin koboltilla ja nikkelillä, jotta se reagoisi magneettikenttään.

Suunnilleen jääkaappikoristemagneetin vahvuinen jaksollisesti värähtelevä magneettikenttä riitti vääntämään robotin päätä niin paljon, että uintisiima alkoi vispata ja työnsi robottia eteenpäin. Uintisuuntaa tutkijat saivat ohjatuksi kääntämällä magneettikentän suuntaa.

Misra ja kollegat ottivat robottiinsa ideaa kahdenlaisista luonnossa esiintyvistä soluista: magneettikenttään reagoivista bakteereista ja siimallaan uivista siittiöistä.

Robotti vastaa muodoltaan ja kooltaan ihmissiittiötä, joka on paksunnettu noin kolminkertaiseksi ja pidennetty kuusinkertaiseksi. Yksi tutkijoiden robotilleen kaavailema käyttö onkin keinohedelmöitys koeputkessa.

Muita mahdollisia käyttökohteita ovat esimerkiksi lääkkeiden tarkka annostelu elimistön sisällä ja tukkeutuneiden valtimoiden puhdistaminen.

Tarkasti ohjailtava uimari sopisi myös tutkimuslaboratorioihin solujen lajitteluun ja teollisuuteen kokoamaan tuotteita mikroskooppisen pienistä osista.

Robottia voi vielä selvästi pienentääkin, tutkijat uskovat. He ovat paraikaa kehittämässä magneettista nanoputkea, joka toimisi uintisiimana. Nanoputket ovat alle millimetrin tuhanneosan kokoluokkaa, ja tällaisella uintisiimalla varustettu robotti muistuttaisi kooltaan bakteeria.