Kuva: <span class="photographer">Boris Baer</span>
Yhteiskunnan perustustyössä henkensä heittänyt Atta colombica -muurahaiskuningatar. Kuva: Boris Baer

Kuningattaren vastustuskyky laskee sperman varastoinnin takia.

Yleisen käsityksen mukaan siittiöitä on tuhlattavaksi asti, minkä vuoksi koiraat ovat niitä aina auliina tarjoamassa naaraille. Hyönteisten maailmassa siittiöillä on kuitenkin hintansa. Mitä enemmän siittiöitä muurahaiskuningatar varastoi siemensäiliöönsä, sen nopeammin se kuolee. Näin osoittaa Naturessa tällä viikolla julkaistu tutkimus. Kuolema on myös sitä todennäköisempi, mitä useamman koiraan siittiöitä sillä on sisällään.

Tutkijat ovat tienneet jo 1980-luvun alusta lähtien, että hyönteisten siittiöt pelaavat kovaa peliä. Esimerkiksi banaanikärpästen siittiöt ovat myrkyllisiä naaraalle, joten paljon seksiä harrastavat naaraat kuolevat muita aiemmin. Eräillä kovakuoriaisilla seksihormoneiden tiedetään johtavan immuunijärjestelmän heikentymiseen ja sitä kautta aikaiseen kuolemaan. Muurahaiset ovat erityistapaus, sillä ne voivat saada yhden häälennon aikana satoja miljoonia siittiöitä, jotka ne varastoivat siemensäiliöönsä.

Kööpenhaminan Biologisen Instituutin tutkijat Boris Baer, Sophie Armitage ja Jacobus J. Boomsma tutkivat ”spermasotaa” Panamassa elävälläAtta colombica -muurahaisella. Tämän lajin kuningattaret parittelevat tyypillisesti kahden tai kolmen koiraan kanssa ja perustavat sen jälkeen oman yhteiskunnan maan alle.

Ensimmäiset kuukaudet siellä ovat ratkaisevia. Kuningatar joutuu maan alla jatkuvasti erilaisten sienten, bakteerien ja muiden mikrobien hyökkäyksen kohteeksi, joten sen immunologisen yleiskunnon on oltava huippuluokkaa. Tutkijat kuitenkin havaitsivat, että kuningattaren vastustuskyky on suorassa suhteessa säilöttyjen siittiöiden määrään. Mitä enemmän siittiöitä ja mitä useammalta koiraalta, sitä kehnommaksi kuningattaren vastustukyky laskee.

Jos kuningatar selviää ensimmäisen työläissukupolven kuoriutumiseen asti, sen mahdollisuudet selviytyä paranevat. Työläiset nimittäin nuolevat kuningattaren säännöllisin väliajoin puhtaaksi patogeenisista mikrobeista.