Kuva: <span class="photographer">David Roseborough, Wikimedia Commons</span>
Kuva: David Roseborough, Wikimedia Commons

Niitä löytyy eri puolilta elimistöä aina aivoja myöten.

Jokainen ihminen on geneettisesti ainutlaatuinen, mutta elimistössämme voi luonnostaan olla myös vieraita genomeja. Raskausaikana naiset voivat saada sellaisen lapseltaan, lapset äidiltään ja kaksoset toisiltaan. Ilmiötä kutsutaan kimerismiksi.

Tavallisimmin suunta on sikiöstä äitiin. Eri tutkimuksissa sikiön soluja on löydetty raskauden viimeisellä kolmanneksella äidin kudoksista 40–70 prosentilla naisista.

Siirto ei jää ohimeneväksi lainaksi. Viime vuonna Fred Hutchinson -syöpätutkimuskeskuksen tutkijat avasivat 59 kuolleen naisen aivot ja löysivät Y-kromosomia sisältäviä poikasoluja 63 prosentilta. Vanhin naisista oli ollut kuollessaan 94-vuotias.

Aivojen lisäksi sikiösoluja on löydetty ainakin verestä, rintakudoksesta ja syöpäkasvaimesta. Viimeksi mainitussa tapauksessa solut olivat tutkijoiden mukaan tulleet korjaamaan kasvaimen runtelemia kudoksia. Myös eläinkokeissa on havaittu, että sikiöltä saadut solut auttavat kudosten uusiutumisessa.

Sikiösolut voivat myös haitata äidin terveyttä. Vaikutus voi olla kiinni sattumasta: siitä, millaisia soluja hän lapseltaan saa.

Jos olet Tieteen tilaaja, lue koko juttu alla olevasta linkistä.

creep

Ja koska puolet sikiön soluista tulevat mieheltä, kerääntyy naisen aivoihin siis hänen miehensä soluja.

Puolet sikiön geeneistä tulee mieheltä, kaikki solut ovat ainutlaatuisia sikiön omia soluja. Tältä pohjalta voit pohtia jatkoseuraumuksia uudestaan :)

DedMoroz

Sinänsä on jännä, että äidin elimistö ei tunnista ja tuhoa vieraita elimistössä vaeltelevia soluja. Mihinhän sekin perustuu? Onko sikiöstä peräisin olevien solujen pinnalla äidiltä peräisin olevia vasta-aineita, ja toimiiko immuunipuolustus niin, että jos solussa vaan on riittävästi samankalaisuutta äidin kanssa, sitä ei tuhota? Siihenkö perustuu sekin, ettei äidin elimistö hylji sikiötä? (Luulin, että immuunipuolustus toimisi päinvastoin, eli jos löytyy pienikin poikkeama, se pyritään neutraloimaan)

Sikiön punasolujen on kai jo aika pitkään tiedetty liikkuvan lapsesta äitiinkin päin. Ja jos äiti on rh neg, niin onkelmia syntyy silloin ja tällöin. Sinänsä reesusimmunisaatio on äidille vaaraton, mutta sikiölle se voi olla pahimmillaan fataali. Eli siis rh- äiti alkaa muodostaa vasta-aineita rh+ sikiön punasoluja kohtaan, ja noi vasta-aineet ikävästi siis läpäisevät istukan.

Sitten vois kuvitella aika helposti, että ne sikiöstä äitiin päin siirtyvät solut on pitkälle kantasolutyyppistä matskua... joita on tutkittu kai jonkin verran myös syövän hoidossa.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.