Fiksu vaikutelma sai tukea geenitutkimuksesta. Kuva: Nick Hillier / Wikimedia Commons

Älykkyyteen vaikuttavat geenit ovat yhteydessä myös huonompaan näkökykyyn.

Silmälaseja käyttävät voivat todellakin olla keskimääräistä fiksumpia. Siihen viittaa uusi Nature Communications -lehdessä julkaistu tutkimus.

Yhteys löytyy geeneistä. Edinburghin yliopiston tutkijat seuloivat yli 300 000 britin perimätietoa. He etsivät geenien yhteyttä erilaisiin ominaisuuksiin kuten älykkyyteen, reaktioaikaan ja terveydellisiin muuttujiin, kuten verenpaineeseen, heikentyneeseen näköön ja pitkäikäisyyteen.

Tutkijat havaitsivat, että sellaisilla ihmisillä, joilla on korkeampaa älykkyyttä ennustavat geenit, on myös 30 prosenttia todennäköisempää joutua käyttämään silmälaseja.

Eri ominaisuuksiin vaikuttavat geenit menevät siis osittain päällekkäin ja liittyvät toisiinsa, ja jostain syystä samat geenit, jotka saattavat lisätä älliä, voivat myös ennustaa huonompaa näkökykyä.

Korkeampi älykkyys ennustaa myös terveempää elämää. Älykkäämmät ihmiset näyttävät kärsivän harvemmin esimerkiksi korkeasta verenpaineesta tai keuhkosyövästä ja elävät myös pidempään. Keuhkosyöpäyhteys selittyy luultavimmin sillä, että koulutetut ihmiset tupakoivat tyypillisesti vähemmän kuin muut.

Kaikkiaan tutkijat löysivät 42 lokusta eli geenin sijaintipaikkaa kromosomissa, jotka ovat yhteydessä ihmisen reaktionopeuteen.

Vain kaksi näistä tunnettiin aiemmin, tutkijat kirjoittavat. Yleisiin älyllisiin toimintoihin vaikuttavia lokuksia löytyi 148, ja 58 näistä on ennen tuntemattomia. Samoin löydettiin muita, erilaisia älykkyyteen ja reaktionopeuteen vaikuttavia geenipohjaisia yhteyksiä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että geenit määrittävät ihmisen älykkyyttä vain osittain. Kaksostutkimusten perusteella näyttää siltä, että geenien osuus älykkyydestä olisi noin puolet, ja toinen puolisko määrittyisi erilaisista ympäristötekijöistä.

Älykkyyteen vaikuttavia geenejä on kuitenkin löydetty toistaiseksi vain murto-osa tästä. Vaikka tällaisia geenejä tunnetaan, ei kenenkään ihmisen perimästä voida lukea, kuinka älykäs hän on. Voidaan vain katsoa erilaisia todennäköisyyksiä.

pilvi

jussipussi kirjoitti:
Tokilogi kirjoitti:
Ab Surd Oy kirjoitti:
Vanha kansa usein on kommentoinut silmälaseista siihen tapaan, että "on fiksun näköinen".

Niin tai toi on fiksumpi ku miltä se näyttää.

Monet lukevat kirjaa erittäin läheltä, mikä voi muokata silmän muotoa, kun silmä tarkentaa lähelle jatkuvasti.

Silmälaseja tarvitaan yleensä siksi koska silmän muoto ei ole oikea, mistä aiheutuu liki- tai kaukonäköä.

Tällä hetkellä tutkimukset vihjaa että ulkovalon vähäisyyys on ehkä selittvänä likinäköisyydessä myös. Lähelle katseleminen ei niinkään.

"Summary:

Increasing exposure to outdoor light is the key to reducing the myopia (short-sightedness) epidemic in children, according to ground-breaking research by Australian optometrists. Children need to spend more than an hour and preferably at least two hours a day outside to help prevent myopia from developing and progressing, say experts."

https://www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160406124740.htm .