Tarkista valmiutesi Tiede-lehden leikkimielisellä juhlavisalla.

Syksyn juhlakausi tuntuu alkavan vuosi vuodelta aiemmin. Se johtunee siitä, että me täällä mediassa alamme rummuttaa sitä aina vain ennakoivammin. Ei auta: meillä on sellainen meemi.

Joka tapauksessa saavumme uuteen aikaan hyvinkin pian, sillä kesäaika vaihdetaan normaaliin sunnuntaina 27.10. Heti kohta sen jälkeen se juhlakausikin sitten viriää.

Jollei erityisen varhaisia pikkujouluja osu kohdalle, kauden avaa halloween, jota vietetään... Niin, koskas sitä nyt sitten vietetäänkään?

Asia riippunee siitä, mihin perinteeseen viettäjä haluaa sitoutua. Määritelmänsä mukaisesti halloween on pyhäinpäivän aatto. Isoissa halloween-maissa, kuten Yhdysvalloissa, sitä vietetään vakiopaikalla 31.10., koska pyhäinpäiväksi on fiksattu 1.11.

Tuota juhlintapäivämäärää suositteli myös Suomessa jo viime vuosituhannen lopussa Erikoiskaupan Liitto.

Toisaalta jos oikein innostuu, halloweenia voi juhlia tänä vuonna vaikka kaksi päivää putkeen. Suomessa pyhäinpäivä on nimittäin liikkuva pyhä, ja sitä vietetään lokakuun 30. päivää seuraavana lauantaina, joka tänä vuonna on 2.11. Suomalainen pyhäinpäivän aatto on siis tänä vuonna 1.11.

Mutta mistäs se halloween oikein juontaakaan? Tätä ja muita syksyn juhliin liittyviä asioita voit pohtia alla olevan visan parissa. Vastaatpa oikein tai väärin, tarjoamme lisätietoa.

Kuka keksi halloweenin?

A En jaksa miettiä, kun on niin pimeää, ettei näe mörköäkään.

B No krääsäkauppiaat tietysti.

C Se kypsyi kansojen sulatusuunissa.

Miksi juhlimme itsenäisyyspäivää itsenäisyyspäivänä mutta joulua jouluaattona?

A Emme kerta kaikkiaan malta odottaa lahjoja joulupäivään asti.

B Haluamme pönöttää juhlapäivinä mutta irrotella aattoina.

C Jouluna on pakko aloittaa ajoissa, että jaksaa koko ruokalistan läpi.

Miksi tonttua sanotaan tontuksi?

A Tämän nyt tietää tonttukin.

B Se on vastuuhenkilölle sopiva nimitys.

C Tip tap tip tap tipe tipe tip tap.

Afrikkalaisten paikallislintujen immuunijärjestelmä on huomattavasti virittyneempi taistelemaan sikäläisiä taudinaiheuttajia vastaan.

Muuttolinnut kasvattavat kesäisin poikasensa pohjoisessa välttyäkseen tropiikin taudeilta. Tämä kävi ilmi, kun ruotsalaisessa Lundin yliopistossa tutkittiin yli tuhannen lintulajin evoluutiohistoriaa ja immuunijärjestelmää.

Kun poikaset syntyvät Pohjolassa, lintujen ei tarvitse ylläpitää yhtä kattavaa immuunijärjestelmää kuin Afrikassa pysyttelevien serkkujensa.

Tutkijat analysoivat 1 300 lintulajin sukupuut ja vertailivat eurooppalaisten ja afrikkalaisten paikallislintujen sekä muuttolintujen immuunijärjestelmää.

Euroopassa pysyvästi elävillä linnuilla ja muuttolinnuilla on trooppisiin taudinaiheuttajiin nähden paljon suppeampi immuunijärjestelmä kuin afrikkalaisilla linnuilla. Se on yllättävää, sillä muuttolintujen ajattelisi tarvitsevan suojaa troopiikin taudeilta etelässä talvehtiessaan.

Ne eivät kuitenkaan näytä olevan immuunipuolustukseltaan erilaisia kuin Euroopassa ympäri vuoden elävät serkkunsa. Sekä eurooppalaiset paikallislinnut että talveksi Afrikkaan muuttavat lajit ovat kaikki alun perin kotoisin Afrikasta.

Tutkijat esittävät, että monipuolisen ja vahvan immuunijärjestelmän ylläpito ja kehittyminen on evoluutiossa luultua kalliimpaa. Sen hintana voi esimerkiksi olla erilaisten autoimmuunisairauksien kehittyminen.

Linnut ovat altteimpia taudeille kohdatessaan taudinaiheuttajat ensimmäistä kertaa. Niinpä syntyvät poikaset olisivat tropiikissa heikoilla. Evoluutio näyttää varmistaneen, että linnut muuttavat pesimään pohjoiseen, jossa tauteja ei ole niin paljon. Näin linnut selviävät yksinkertaisemmalla immuunijärjestelmällä.

”Kun muuttolinnut pesivät, ne ovat siirtyneet pois tautivyöhykkeiltä eivätkä tarvitse niin monipuolista puolustusta. Tästä on sekin etu, että immuunijärjestelmän itsensä sairaudet ja ongelmat ovat huomattavasti epätodennäköisempiä”, selittää tohtori Emily O'Connor Lundin yliopiston tiedotteessa.

Ilmastonmuutos näyttää siirtävän myös taudinaiheuttajien rajoja kohti pohjoista. Reuna-alueilla elävät linnut voivat sopeutua tähän siirtymällä pohjoisemmaksi.

Kun elinalueiden pohjoisraja tulee lopulta vastaan, jää nähtäväksi miten lintujen immuunijärjestelmä pystyy selviämään niille vieraista taudinaiheuttajista.

Tutkimuksen julkaisi Nature Ecology & Evolution.