Tarkista valmiutesi Tiede-lehden leikkimielisellä juhlavisalla.

Syksyn juhlakausi tuntuu alkavan vuosi vuodelta aiemmin. Se johtunee siitä, että me täällä mediassa alamme rummuttaa sitä aina vain ennakoivammin. Ei auta: meillä on sellainen meemi.

Joka tapauksessa saavumme uuteen aikaan hyvinkin pian, sillä kesäaika vaihdetaan normaaliin sunnuntaina 27.10. Heti kohta sen jälkeen se juhlakausikin sitten viriää.

Jollei erityisen varhaisia pikkujouluja osu kohdalle, kauden avaa halloween, jota vietetään... Niin, koskas sitä nyt sitten vietetäänkään?

Asia riippunee siitä, mihin perinteeseen viettäjä haluaa sitoutua. Määritelmänsä mukaisesti halloween on pyhäinpäivän aatto. Isoissa halloween-maissa, kuten Yhdysvalloissa, sitä vietetään vakiopaikalla 31.10., koska pyhäinpäiväksi on fiksattu 1.11.

Tuota juhlintapäivämäärää suositteli myös Suomessa jo viime vuosituhannen lopussa Erikoiskaupan Liitto.

Toisaalta jos oikein innostuu, halloweenia voi juhlia tänä vuonna vaikka kaksi päivää putkeen. Suomessa pyhäinpäivä on nimittäin liikkuva pyhä, ja sitä vietetään lokakuun 30. päivää seuraavana lauantaina, joka tänä vuonna on 2.11. Suomalainen pyhäinpäivän aatto on siis tänä vuonna 1.11.

Mutta mistäs se halloween oikein juontaakaan? Tätä ja muita syksyn juhliin liittyviä asioita voit pohtia alla olevan visan parissa. Vastaatpa oikein tai väärin, tarjoamme lisätietoa.

Kuka keksi halloweenin?

A En jaksa miettiä, kun on niin pimeää, ettei näe mörköäkään.

B No krääsäkauppiaat tietysti.

C Se kypsyi kansojen sulatusuunissa.

Miksi juhlimme itsenäisyyspäivää itsenäisyyspäivänä mutta joulua jouluaattona?

A Emme kerta kaikkiaan malta odottaa lahjoja joulupäivään asti.

B Haluamme pönöttää juhlapäivinä mutta irrotella aattoina.

C Jouluna on pakko aloittaa ajoissa, että jaksaa koko ruokalistan läpi.

Miksi tonttua sanotaan tontuksi?

A Tämän nyt tietää tonttukin.

B Se on vastuuhenkilölle sopiva nimitys.

C Tip tap tip tap tipe tipe tip tap.

Miljardien vuosien saatossa nuoret kvasaarit ovat suihkunneet maailmankaikkeuden täyteen kuumaa seitinohutta atomirihmaa.

Tähtitieteilijät ovat keksineet vastauksen arvoitukseen, missä liki puolet aineesta piileksii.

Nyt ei puhuta pimeästä aineesta saati pimeästä energiasta, joita kosmologisten teorioiden mukaan pitäisi olla maailmankaikkeuden massaenergiasta peräti noin 95 prosenttia. Kyse on siitä tavallisesta aineesta, josta koostuvat tähdet, planeetat, kivet, eläimet ja me itse.

Tavallinen aine on enimmäkseen protoneita ja neutroneita sekä näistä muodostuvia atomeita. Kaiken järjen mukaan atomeiden pitäisi olla kasaantuneina galaksien tähtiin, planeetoihin ja mustiin aukkoihin.

Lähiavaruudessa tehtyjen astronomisten havaintojen mukaan näissä massakeskittymissä on kuitenkin ainetta vain noin 60 prosenttia siitä, mitä pitäisi olla, ja loput noin 40 prosenttia on teillä tietymättömillä.

”Pitäisi olla” viittaa siihen, että kun katsotaan putkilla hyvin kauas eli varhaiseen maailmankaikkeuteen, tämä puuttuva aine on siellä massakeskittymissään.

Looginen ratkaisu puuttuvan aineen ongelmaan on se, että galaksit ja kvasaarit ovat vuosimiljardien saatossa pyörteissään ja myrskyissään syösseet osan aineesta galaksien väliseen avaruuteen. Siellä se olisi jonkinlaisina kuumina rihmoina. Tätä oletettua kaasua on kutsuttu nimellä whim (warm-hot intergalactic medium).

Kvasaari on teini-ikäisen galaksin keskustassa riehuva musta aukko, joka imee valtavalla massallaan lähiavaruuden ainetta itseensä. Mustaa aukkoa ympäröivässä pyörteessä kaikki aine ei puristu mustan aukon sisään vaan sinkoaa avaruuteen.

Nämä suihkuvirtaukset lähtevät liki valon nopeudella, ja tässä vauhdissa aine säteilee valtavasti energiaa. Se selittää kvasaarien kirkkauden.

Whim-teorian todentaminen on ollut vaikeaa. Galaksit ja kvasaarit näkyvät kyllä hyvin, mutta on liki mahdotonta havaita niiden tyhjyyteen ruiskimaa ainepulveria. Galaksien välisessä avaruudessa painovoima on olematon, ja kaasurihma on hyvin harvaa.

Kaasuatomit ovat väistämättä kuumia ja nopeita. Niiden lähtönopeuden on täytynyt olla valtava, jotta ne ylipäätään ovat päässeet karkuun mustan aukon ja galaksin painovoimasta.

Ja kun ne kerran pääsevät galaksienväliseen avaruuteen, ne eivät siitä juuri viilene tai hidastu, koska hillittömässä väljyydessä ne eivät törmää mihinkään, tuskin edes toisiinsa.

Whim-kaasun kuumuus saa aikaan sen, että maailmankaikkeuden yleisin atomi vety on yleensä ionisoituneessa muodossa. Se on siis pudottanut ainoan elektroninsa pois.

Galaksien välistä whim-kaasua on yritetty kiivaasti jäljittää, mutta laihoin tuloksin. Syy on luultavasti juuri elektronien putoaminen vilkkaan whim-hiukkasen kyydistä.

Tämä kesänä kansainvälinen tutkijaryhmä ilmoitti Naturessa löytäneensä whim-pölyä. He katsovat todistaneensa, että puuttuvan aineen arvoitus on nyt ratkaistu: 40 prosenttia aineesta on galaksien välisessä avaruudessa.

Tutkijat analysoivat valon kulkua kaukaisen kvasaarin 1ES 1553+113 ja meidän välillä. Tarkemmin sanoen he havainnoivat matkalla tapahtuneita spektrimuutoksia. Havainnot tehtiin Euroopan avaruusjärjestön Esan XXM-Newton avaruusteleskoopilla.

Koska vety ei tässä tarkoituksessa toimi, tutkijat tekivät löytönsä hapesta.

Whimin kova meno pudottaa happiatomistakin elektronit, mutta kun niitä on alkujaan kahdeksan, jotkin voivat sinnitellä mukana.

Kvasaarista matkannut suihku kohtasi matkallaan happiatomeita, joita kiersi kaksi elektronia, ja tämä riitti siihen, että galaksien välinen happi voitiin havaita spektrissä.

”Löysimme puuttuvat baryonit”, astrofyysikko Michael Shull Coloradon yliopistosta sanoo tiedotteessa.

Baryoni on yleisimmin protoni tai neutroni, joista atomien ytimet koostuvat. Maailmankaikkeuden ainesosasten kokonaismassasta puhuttaessa baryoni on käytännössä synonyymi tavalliselle aineelle.