Tähtitehtaita on erilaisia. Useimmat aineksistamme ovat syntyneet tähtien räjähdyksissä. Kuva: Shutterstock

Kehosi koostuu samoista alkuaineista kuin maailmankaikkeus.

Alkuaineita tunnetaan 118, mutta 24 niistä on tuotettu keinotekoisesti kiihdytinlaboratorioissa. Luonnossa alkuaineita on 94 – eikä yksikään ole syntynyt täällä.

Alkuaineet, joista maailmankaikkeus, Maa ja me rakennumme, ovat muodostuneet tähdissä, levinneet avaruuteen niiden räjähdyksissä ja kulkeutuneet omia aikojaan kotiplaneetallemme. Siksi voimme sanoa, että olemme tähtiainesta – mutta se ei ole ihan koko totuus.

Alkuaineiden ensimmäinen miilu oli tietenkin alkuräjähdys. Maailmankaikkeuden kahdenkymmenen ensimmäisen minuutin aikana muodostuivat kevyimmät ja yksinkertaisimmat alkuaineet vety ja helium ja hyvin pieniä määriä litiumia.

Koska uutta vetyä ei ole valmistunut universumin synnyn jälkeen, jokainen meidänkin vetyatomimme on peräisin 13,8 miljardin vuoden takaa. Olemme siis paitsi tähtiainesta myös alkuräjähdyksen ainesta.

Alkuräjähdyksessä vetyä syntyikin valtavasti, ja se hallitsee maailmankaikkeutta edelleen. Se muodostaa 90,9 prosenttia universumin atomeista ja 71 prosenttia massasta. Atomeissa laskien vetyä on kymmenkertaisesti verrattuna heliumiin, joka on toiseksi yleisin maailmankaikkeuden alkuaine.

Meissäkin vetyä on aika lailla, kymmenen prosenttia painostamme.

Mitä raskaampi aine, sitä rajumpi prosessi

Vetyä raskaammat alkuaineemme rautaan asti ovat peräisin tähtien ydinreaktioista, jotka nekin käynnistyivät jo nuoressa maailmankaikkeudessa, pian sen jälkeen, kun painovoima oli kerännyt vetyä ja heliumia ensimmäisiksi tähdiksi noin 13,4 miljardia vuotta sitten.

Kaikkein raskaimpien alkuaineiden valmistamiseen tavalliset tähtimiilutkaan eivät riitä. Niiden tekoon tarvitaan massiivisten tähtien kuolinräjähdyksiä ja kosmisia kolareita, äärimmäisen tiheiden neutronitähtien yhteentörmäyksiä.

Tähtimiilujen tuotteita ovat muun muassa meille tähdelliset happi ja hiili. Yhdessä vedyn kanssa ne luovat koko olemassaolomme perustan.

Vesi, joka on tuntemamme elämän välttämätön ehto –  kaikki elämän kemialliset reaktiot tapahtuvat vedessä – syntyy vedystä ja hapesta. Hiili taas rakentaa rungon elämän ydinmolekyylille dna:lle.

Kun happi, hiili ja vety lasketaan yhteen, meistä on koossa jo 93 prosenttia. Koska ihmiskehosta on tunnistettu 59 alkuainetta, lopuille 56:lle jää seitsemän prosenttia.

Pieni osuus ei tarkoita, että aineet olisivat merkityksettömiä. Elimistömme tarvitsee niistä välttämättä ainakin pariakymmentä erilaisiin toimintoihinsa.

Tiede-lehden 40-vuotisjuhlanumerossa on pitkä artikkeli, jossa tiedetoimittaja Matti Mielonen kertoo, miten tähdet alkuaineita tehtailevat, mitä alkuaineita me sisällämme ja mitä ne meissä tekevät.

b_e_y_o_n_d

SamBody kirjoitti:
Asioilla tuppaa olemaan useampi puoli.

Fyysisesti olen toki tähtipölyä, loogisesti taas sattumien summa; esim ilman Stalinia ja Hitleriä sekä heidän vaikutustaan maailmahistoriaan minua tuskin olisi.

Voidaan myös ajatella näin, että olisi hienoa jos maailmassa olisi yksi foorumitrolli vähemmän?

Ehkäpä, näin.

Under the sky, under the heavens, there is but one family. It just so happens that people are different.
-Bruce Lee