Begonian hätkähdyttävän sininen hehku johtuu lehden viherhiukkasissa olevista nanorakenteista.

Luonnon nanorakenteet auttavat kasvia yhteyttämään varjossa.

Kasvien vihreä väri kertoo, että niissä on viherhiukkasia, joissa kasvit muuttavat auringonvaloa kemialliseksi energiaksi.

Viidakon varjoissa viihtyvä Begonia pavonina hehkuu sen sijaan sinisenä, etenkin kun sitä katsoo sopivasta kulmasta.

Sinisyys auttaa brittitutkimuksen mukaan kasvia yhteyttämään tehokkaasti varjoisissa oloissa. Sen vihreät lehdet sinistyvät, jos kasvi on hyvin hämärässä.

Tutkijat halusivat alun perin selvittää, suojeleeko sininen hehku Begonia pavoninaa päätymästä ruuaksi vai mikä on värin selitys.

Lehtien sinisyys on erikoista, koska yleensä lehtivihreä imee sinistä ja punaista valoa mutta heijastaa vihreän.

Kasvin salaisuutta tutkittiin laboratoriossa yksilöllä, joka oli jalostettu kahdesta begonialajikkeesta. Alkuperäinen Malesian viidakossa lymyävä kasvi on herkkä olojen vaihteluille.

Mikroskoopissa begonian lehtien viherhiukkasista paljastui luonnon nanotekniikkaa.

Kasvien viherhiukkasissa on energiaa valosta kerääviä elimiä eli tylakoideja, jotka ovat yleensä hiukkasissa siellä täällä. Begonia pavoninan lehdissä ne ovat järjestyneet siten, että ne kaappaavat valoa mahdollisimman tehokkaasti.

Ne kasautuvat kristallimaisiksi rakenteiksi, jotka heijastavat valon sinisiä aallonpituuksia. Tiheät latvustot imevät sinistä valoa, joten varjoihin sopeutuneille begonioille sitä riittää vähemmän.

Kasvin viherhiukkasten rakenteet hyödyntävät alas pääsevää vihreää ja punaista valoa. Näin Begonia pavonina saa 5–10 prosenttia enemmän energiaa kuin muut kasvit varjossa.

Brittiläisen Bristolin yliopiston ja Essexin yliopistojen tutkimus ilmestyi Nature Plants -lehdessä.

Kivikautisessa naudankallossa on reikä, jonka kuva näyttää sen sekä otsaluun ulko- että sisäpuolelta. Janan pituus vastaa kymmentä senttimetriä. Kuva: Fernando Ramirez Rozzi

Länsi-Ranskasta löydetyssä yli 5 000 vuotta vanhassa lehmän kallossa oleva reikä on mitä todennäköisimmin porattu tarkoituksella.

Kallonporaus on ikivanha toimenpide. Esimerkiksi migreenin ja epilepsian uskottiin aiheutuvan pään sisällä mekastavista pahoista hengistä, ja kun kalloon porattiin tai raaputettiin reikä, nämä pirut pääsivät liihottelemaan matkoihinsa.

Arkeologinen todistusaineisto osoittaa, että ihmiset porasivat reikiä toistensa päihin jo yli 8 000 vuotta sitten. Toimenpiteestä jopa selvittiin hengissä jo kivikaudella.

Useassa vanhassa kallossa näkyy, että porausreikä on luutunut umpeen. Potilas on siis elänyt ainakin jonkin aikaa toimenpiteen jälkeen.

Nyt Ranskasta löydetty yli 5 000 vuotta vanha lehmän kallo viittaa siihen, että ihmiset ovat kenties harjoitelleet operaatiota eläimillä. Lehmän kallossa on ammottava reikä, jonka ympärillä on selvästi samanlaisia raapimisjälkiä kuin porauksen läpikäyneiden ihmisten päässä.

Atlantin rannalla Länsi-Ranskassa on muinoin ollut kivikautista asutusta, ja lehmän kallo kaivettiin siellä esille jo 1970–1980-luvun kaivauksissa.

Reiän ajateltiin tuolloin syntyneen kamppailussa toisen eläimen kanssa. Kenties toinen sarvipää oli puhkaissut lehmäparan kallon.

Kallon alun perin löytänyt tutkija pyysi kuitenkin muutama vuosi sitten kahta tutkijaa vilkaisemaan reikää lähemmin.

”Näimme hyvin nopeasti, että reikä on syntynyt kallonporauksesta. Se ei ole sarven jälki”, kertoo tutkija Fernando Ramirez Rozzi LiveScience-verkkolehdelle.

Totuus paljastui viimeistään elektronimikroskoopin alla, kun tutkijat näkivät kivityökalujen aiheuttamat raapimisjäljet reiän ympärillä.

Muinaiset ihmiset ovat siis ehkä harjoitelleet kallonporausta lehmällä. Tai kenties lehmäparka on kärsinyt jostain sairaudesta, jota on yritetty parantaa poraamalla sen päähän reikä.

Ei tiedetä, oliko lehmä elossa, kun reikä tehtiin. Joka tapauksessa se ei ole elänyt kovin pitkään operaation jälkeen, sillä reikä ei ole luutunut lainkaan.

Tutkijat pohtivat myös, olisiko reikä tehty osana jotain rituaalia. Heidän mielestään on kuitenkin todennäköisintä, että lehmä on toiminut aloittelevan kallonporaajan harjoituspotilaana ennen kuin vaarallista tekniikkaa on lähdetty soveltamaan ihmiseen.

Ranskasta on aiemmin löytynyt myös villisian kallo, jossa on samankaltainen reikä.

Tutkimuksen julkaisi Scientific Reports.