Begonian hätkähdyttävän sininen hehku johtuu lehden viherhiukkasissa olevista nanorakenteista.

Luonnon nanorakenteet auttavat kasvia yhteyttämään varjossa.

Kasvien vihreä väri kertoo, että niissä on viherhiukkasia, joissa kasvit muuttavat auringonvaloa kemialliseksi energiaksi.

Viidakon varjoissa viihtyvä Begonia pavonina hehkuu sen sijaan sinisenä, etenkin kun sitä katsoo sopivasta kulmasta.

Sinisyys auttaa brittitutkimuksen mukaan kasvia yhteyttämään tehokkaasti varjoisissa oloissa. Sen vihreät lehdet sinistyvät, jos kasvi on hyvin hämärässä.

Tutkijat halusivat alun perin selvittää, suojeleeko sininen hehku Begonia pavoninaa päätymästä ruuaksi vai mikä on värin selitys.

Lehtien sinisyys on erikoista, koska yleensä lehtivihreä imee sinistä ja punaista valoa mutta heijastaa vihreän.

Kasvin salaisuutta tutkittiin laboratoriossa yksilöllä, joka oli jalostettu kahdesta begonialajikkeesta. Alkuperäinen Malesian viidakossa lymyävä kasvi on herkkä olojen vaihteluille.

Mikroskoopissa begonian lehtien viherhiukkasista paljastui luonnon nanotekniikkaa.

Kasvien viherhiukkasissa on energiaa valosta kerääviä elimiä eli tylakoideja, jotka ovat yleensä hiukkasissa siellä täällä. Begonia pavoninan lehdissä ne ovat järjestyneet siten, että ne kaappaavat valoa mahdollisimman tehokkaasti.

Ne kasautuvat kristallimaisiksi rakenteiksi, jotka heijastavat valon sinisiä aallonpituuksia. Tiheät latvustot imevät sinistä valoa, joten varjoihin sopeutuneille begonioille sitä riittää vähemmän.

Kasvin viherhiukkasten rakenteet hyödyntävät alas pääsevää vihreää ja punaista valoa. Näin Begonia pavonina saa 5–10 prosenttia enemmän energiaa kuin muut kasvit varjossa.

Brittiläisen Bristolin yliopiston ja Essexin yliopistojen tutkimus ilmestyi Nature Plants -lehdessä.