Tutkijat huomasivat, että sinimailanen eli alfalfa erottaa luonnostaan kasvualustastaan kultaa. Kaiken kukkuraksi se säilöö kullan nanohippuina, jotka sopivat mainiosti nanoelektroniikan käyttöön.

Kasvit käyttävät juuriaan ravinnon hankintaan. Ne erottavat maaperästä veden ja mineraalien lisäksi raskasmetalleja. Kansainvälinen tutkijaryhmä selvitti kasvien kykyä imeä metalleja kasvualustastaan tutkimalla sinimailasta. Pian he huomasivat, että alfalfa todella kerää alustastaan kultaa nanohippuina, jotka ovat alle millimetrin miljoonasosan kokoisia.

Elektroniikkateollisuus on jo pitkään käyttänyt hyväkseen kullan lämmön- ja sähkönjohtokykyä sekä sitä, ettei se hapetu helposti. Kasvien tuottamilla kultahipuilla olisi kysyntää, sillä nanokokoisten hippujen kemiallinen valmistus on hankalaa.

Mutta miten korjata sinimailasen kultasato? Stanfordin yliopiston tiedote kertoo, että amerikkalaiset ja meksikolaiset tutkijat yrittävät parhaillaan löytää vastauksen. Ensimmäiseksi kokeillaan linkoamista.