Alkoholi lisää väkivaltaa yhtä paljon skitsofreeneilla kuin muulla väestöllä. Kuva: Kuvapörssi.

Alkoholi ja muut päihteet ovat usein väkivaltarikollisuuden taustalla, eivät niinkään mielenterveysongelmat.

Skitsofrenian ja väkivaltarikollisuuden välillä on tunnetusti yhteys. Tiedetään myös, että psykooseista kärsivät potilaat ovat muita useammin alkoholin ja huumeiden väärinkäyttäjiä.

Uuden tutkimuksen mukaan päihdehäiriöisen psykoottisen henkilön riski tehdä väkivaltarikos ei ole yhtään suurempi kuin henkilön, joka on päihteiden väärinkäyttäjä mutta ei ole psykoottisesti sairas. Toisin sanoen skitsofrenia ja muut psykoottiset sairaudet eivät ole lainkaan itsenäinen väkivaltakäyttäytymisen riskitekijä päihdehäiriön lisäksi.

Löydös viittaa siihen, että väkivallan ehkäisyssä strategiat, jotka pyrkivät vähentämään alkoholin ja huumeiden väärinkäyttöä olisivat vaikuttavampia kuin keskittyminen mielenterveyden ongelmiin.

Oxfordin yliopiston psykiatrian osaston tutkija Seena Fazel teki kollegoineen systemaattisen arvion kaikista aiemmista tutkimuksista psykoottisista sairauksista ja väkivallan riskistä. Joidenkin tutkimusten mukaanskitsofrenialla ei ollut yhteyttä väkivaltaisuuteen kun taas toisten mukaan skitsofreenien riski on merkittävästi muuta väestöä suurempi.

Monet mielenterveystyötä tekevät ovat pitäneet skitsofrenian yhteyttä väkivaltaan median ylläpitämänä myyttinä, joka on aiheetta leimannut mielenterveyden häiriöistä kärsiviä.

Fazel löysi 20 tutkimusta, joissa verrattiin psykoottisten riskiä väkivaltaan muuhun väestöön. He huomasivat, että väkivallan riski oli todella muita suurempi skitsofreenikoilla ja muilla, joilla oli psykoottisia oireita.

Skitsofreenikkomiehet ja muut psykootikot olivat viisi kertaa muita miehiä todennäköisemmin väkivallantekijöitä, naisilla riskisuhde oli peräti kahdeksan.

Tarkempi analyysi osoitti kuitenkin, että alkoholin ja huumeiden käytön ero skitsofreenikkojen ja muun väestön välillä riitti yksin selittämään tämän vaihtelun. Päihteet lisäsivät merkittävästi väkivaltariskiä psykootikoilla, mutta aivan samalla tavalla kuin muussakin väestössä.

Tutkijat uskovat, että heidän löydöksensä auttaa vähentämään skitsofreniasta ja muista psykooseista kärsivien leimaamista:

"Koska päihteiden väärinkäyttö on kolme neljä kertaa yleisempää kuin psykoosit, kansanterveydelliset strategiat vähentää väkivaltaa voisivat keskittyä päihteiden väärinkäytön ehkäisyyn ja hoitoon yksilöllisellä, yhteisöllisellä ja yhteiskunnan tasolla"

Tutkimuksen julkaisi PLoS.

Lue myös toimittaja Marko Hamilon blogipostaukset FBI ja koulusurmat, Miksi ja pari muuta kysymystä sekä artikkeli Miksi nuori surmaa?.

Vesistöissä kasvavat toukat imevät muovia itseensä.

Mikromuovi eli alle viiden millin kokoinen ja vielä huomattavasti pienempi muovisilppu on tiedostettu valtavaksi ongelmaksi merissä ja vesistöissä.

Vaatteista, kosmetiikasta ja muista tuotteista irtoava mikromuovi päätyy luontoon eikä poistu sieltä. Ravinnon mukana sitä päätyy eläimiin, ja muovi kiertää ravintoketjussa.

Nyt Belfastin ja Readingin yliopistojen tutkijat ovat tehneet huolestuttavan havainnon. Hyttyset ja muut hyönteiset levittävät mikromuovia myös maanpäällisiin ravintoketjuihin, he raportoivat Biology Letters -lehdessä.

Hyönteisten toukat kasvavat vedessä, jossa ne siivilöivät mikroskooppisia muovinpalasia sisäänsä ruoan mukana. Muovi säilyy toukassa, kun se muodonmuutosten myötä kasvaa aikuiseksi hyönteiseksi.

Tutkijat syöttivät lintuhyttysen toukille mikroskooppisia muovinpalasia, kooltaan 2–15 mikrometriä. Mikrometri on millimetrin tuhannesosa. Mitä pienempää muovi oli, sitä enemmän sitä päätyi toukkiin.

Ällistyttävä havainto oli, että muovi ei hävinnyt toukista mihinkään, kun ne kokivat muodonmuutoksen ja kasvoivat aikuisiksi. Täysikasvuisessa lintuhyttysessä muovia oli huomattavia määriä.

”Toukat suodattavat ravintoa suuhunsa eivätkä ne erota, mikä on muovia ja mikä ruokaa. Ne syövät levää, joka on suunnilleen saman kokoista kuin mikromuovi”, kertoo eläintieteen professori Amanda Callaghan Belfastin yliopistosta The Guardian -lehdessä.

Callaghan pitää erittäin todennäköisenä, että myös muiden hyönteislajien vedessä elävät toukat syövät mikromuovia ja kuljettavat sitä aikuisina ympäriinsä. Hyönteiset päätyvät ruoaksi muun muassa linnuille, lepakoille ja hämähäkeille, ja sitä kautta muovia kulkeutuu maanpäällisiin ravintoketjuihin.

”Hyönteisparvien mukana muovia voi nousta ilmoille suuria määriä. Se on todella masentavaa. Tämä muovi ei katoa ikinä mihinkään”, tutkimusta johtanut Callaghan valittelee.

Englannissa mikromuovia on löydetty jo esimerkiksi päivänkorennoista ja vesiperhosista. Walesin joissa jopa puolella tutkituista hyönteisentoukista on mikromuovia sisuksissaan.

Merilinnuistakin on jo löydetty mikromuoveja, mutta aiemmin ei ole tutkittu, voisivatko ne levitä ravinnosta hyönteisten välityksellä.

”Tämä on aiemmin tuntematon reitti. Se altistaa sellaisetkin eläimet, jotka tavallisesti eivät muoville altistu. Emme vielä tiedä vaikutuksia”, Callaghan sanoo.