Oletko vetämättömissä? Perimästä saattaa löytyä syy siihen, että jotkut meistä on luotu sohvaperunoiksi. Glasgown yliopiston tutkijat seulovat parhaillaan tuhansien kouluikäisten perimää selvittääkseen, onko geeneissä osasyy lihomiseen ja liikkumattomuuteen.

Banaanikärpäsellä (Drosophila melanogaster) kytkös on selvä. Yksi geeni ratkaisee sen, kehittyykö siitä ärhäkkä pörrääjä vai passiivinen istuskelija. Ihmistutkimuksista tiedetään, että fyysiseen aktiivisuuteen liittyvä energiankulutus ja liikunnan määrä voi olla geneettisesti säädelty. Suomalaisen kaksostutkimuksen mukaan periytyvyys selittää peräti 62 prosenttia aktiivisuuden vaihtelusta. Skottitutkijat ovat päätyneet seitsemään ehdokasgeeniin, joissa voisi piillä laiskuuden ydin, kertoo BBC:n verkkouutinen.