Kuva: Nasa.
Kuva: Nasa.

Soivat lentokoneen siivet saattavat vähentää ratkaisevasti pienkoneonnettomuuksia. Ääni antaa lentäjälle aikaa pelastaa sakkaava kone.

Soivat lentokoneen siivet saattavat vähentää ratkaisevasti lentokoneonnettomuuksia. Ääni antaa lentäjälle aikaa pelastaa sakkaava kone.

Sakkaus tarkoittaa kesken lennon tapahtuvaa äkillistä nostovoiman menetystä, joka voi johtua esimerkiksi liian jyrkästä kaartamisesta, väärästä lentokulmasta tai liian hitaasta vauhdista. Sakkaus voi johtaa koneen ohjattavuuden menetykseen, kallistumiseen tai jopa syöksykierteeseen.
Australialainen New South Walesin yliopiston insinööriopiskelija Ian Salmon keksi kattaa siivet ääntä tuottavilla, joustavilla muovilevyillä. Levyt värähtelevät, kun niihin johdetaan virtaa ja tietyt äänentaajuudet edesauttavat ilmaa pysymään siiven ympärillä. Tämä auttaa hallitsemaan siipien yli virtaavaa ilmavirtaa ja vähentää siten sakkausriskiä. Äänen kantav vaikutus on ollut tiedossa aikaisemminkin, mutta sen soveltaminen on tyssänyt kokeisiin liittyvään sietämättömään meluun.

Salmon on testannut soivia siipiä tuulitunnelissa. 400 hertsin, tuskin kuuluva värähtely kasvatti nostovoimaa 22 prosenttia. Lisänoste saattaa antaa lentäjälle muutaman ylimääräisen sekunnin esimerkiksi sakkauksen kompensoimiseksi koneen vauhdin kasvattamisella. Salmon huomasi myös musiikin kasvattavan nostovoimaa, mutta yksinkertainen ääni on tehokkainta.

Salmon, joka työskentelee tätä nykyä Quantas-lentoyhtiössä, palkittiin oivalluksestaan Australian tiedeviikoilla.