Kimalaisenkin mieliala vaihtelee. Kuva: Anna-Liisa Säynäjoki

Kun kimalainen siemaisee makeaa, se siirtyy myönteiseen olotilaan – samankaltaiseen kuin ihmisen optimismi. Se taas vaikuttaa siihen, miten hyönteinen käyttäytyy, raportoivat brittitutkijat Science-lehdessä.

Tämä tarkoittaa, että hyönteisilläkin voi olla tunteiden kaltaisia tiloja.

Ihmisten onnellisuus vaikuttaa siihen, millaisia päätöksiä he tekevät. Tutkija Clint Perry Lontoon Queen Mary -yliopistosta halusi tietää, käykö hyönteisillä samoin.

Testihyönteisiksi valittiin kimalaiset. Koeasetelmassa pörriäisille laitettiin tarjolle astioita, joista yhdessä oli 30-prosenttista sokeriliuosta ja toisessa vettä. Hyönteiset oppivat suristamaan makean liuoksen luo.

Sitten niille esiteltiin vain yksi astia, joka sisälsi jompaa kumpaa nestettä. Jos kimalaisille annettiin tujaus sokeria, ne lensivät nopeammin astialle kuin ne, jotka eivät saanee ennen lähtöä makeaa. Samaan tapaan onnelliset ihmiset tekevät optimistisia arvioita epävarmoissa tilanteissa, tutkijat huomauttavat.

Toisessa testissä kartoitettiin, kuinka kimalaiset reagoivat vaaraan. Ilmeni, että ne jotka olivat saaneet sokeria ennen kuin niitä peloteltiin, palasivat pikemmin töihin eli kerämään ravintoa.

Sitten tutkijat estivät osalta sokeria lipittävistä kimalaisista mielihyvää välittävän dopamiinin vaikutuksen, ja vaarakoe toistettiin. Osoittautui, että käsitellyiltä hyönteisiltä kesti nyt kauemmin tointua uhkatilanteesta kuin verrokeilta.

Havainto tällaisista tunteiden kaltaisista tiloista hyönteisillä synnyttänee luultavasti kiihkeää keskustelua ja uusia teorioita eläinten tunteista, ennakoivat eläinten käyttäytymisen tutkijat Michael Mendl ja Elisabeth Paul Bristolin yliopistosta Sciencessa.