Kuva: Thomas Burg, MIT.
Taiteilijan näkemys punnituksesta. Kitaran kielet kuvaavat resonoivaa, onttoa laattaa. Kuva: Thomas Burg, MIT.

Tutkijoilla on nyt ensimmäistä kertaa menetelmä, jolla yksittäinen solu voidaan punnita.

Tutkijat voivat nyt ensimmäistä kertaa punnita tarkasti yksittäisen solun. Keksintö saattaa johtaa halpoihin, kannettaviin diagnosointilaitteisiin. Sen avulla saataneen myös tietoa siitä, miten solut muuttuvat jakaantuessaan.

Perinteisellä menetelmällä molekyylit punnitaan asettamalla ne piilaatalle, joka heilahtelee tyhjössä sille tyypillisellä resonanssitaajuudella. Paino paljastuu, sillä punnittava aine muuttaa laatan heilahtelun taajuutta. Äärimmäistä tarkkuutta vaativa mittaus onnistuu vain tyhjössä, koska ilmavirtaukset sotkisivat tuloksen.

Solujen paino ei kuitenkaan selviä tällä menetelmällä, sillä ne kuolevat tyhjössä. Tutkijat ratkaisivat ongelman kehittämällä laitteen, jolla punnittavat solut syötetään nesteliuoksessa piilaatan sisään. Näin saavutettiin 10 potenssiin -15 (yksi jaettuna tuhannella miljoonalla miljoonalla) gramman punnitustarkkuus.

MIT:n (Massachusetts Institute of Technology) tutkija Scott Manalis kumppaneineen julkaisi keksintönsä Naturessa. Siitä kertoo myös MIT:in uutiset.