Kun parkin-proteiinia muodostui runsaasti (oikeanpuoleinen kuva), ikäkärpäsen aivot pysyivät puhtaina proteiinikertymistä (vihreät). Siniset ovat solujen tumia, punaiset solujen tukirangan proteiineja. (Kuva: Anil Rana)

Parkin-proteiini auttaa poistamaan jätteet.

Ikääntyessä solujen jätehuolto alkaa takkuilla, ja siksi soluihin kertyy viallisia proteiineja ja viallisia energialaitoksia eli mitokondrioita. Tämä heikentää solujen toimintaa ja altistaa esimerkiksi hermostoa rappeuttaville sairauksille, kuten Alzheimerin ja Parkinsonin taudeille. Solujen remontoinnissa on niin ihmisillä kuin kärpäsillä työnjohtajana proteiini nimeltä parkin. Jos sen määrää lisätään, banaanikärpäset elävät jopa 28 prosenttia keskimääräistä kauemmin, osoittaa nyt tutkimus Pnas-lehdessä.

Anil Rana ja hänen työtoverinsa Kalifornian yliopistosta Los Angelesista valitsivat monen muun ikääntymistutkijan tavoin banaanikärpäsen, koska se elää normaalisti alle kaksi kuukautta. Kärpäsen vanhenemista seuratessa tutkija ei itse ehdi seniiliksi.

Parkinin aiheuttama iänpidennys välittyi ennen kaikkea hermoston terveyden kautta, sillä kärpäset elivät kauemmin, lisättiinpä parkinin tuottoa koko kehon tai pelkästään hermoston soluissa.

Parkinilla buustatut kärpäset myös vanhenivat keskimääräistä terveempinä. Niiden hedelmällisyys, fyysinen aktiivisuus ja ruokahalu säilyivät.

Liika on kuitenkin liikaa parkinillakin. Kärpäset, joihin muodostui neljä kertaa keskimääräistä enemmän tätä proteiinia, elivät porukkansa metusalemeiksi. Mutta 30-kertainen parkin-määrä sai kärpäset kuolemaan tavanomaista nuorempina. Todennäköisesti niillä puhtaanapito toimi ylikierroksilla ja imuroi soluista terveitäkin proteiineja.

Toistaiseksi tutkijat eivät tiedä, mikä olisi ihanteellinen parkinin määrä ihmisillä. He kuitenkin arvelevat, että parkinin tuotantoa lisäämällä voisi hidastaa iän tuomien sairauksien alkua meilläkin.