Liikehermo- ja hermotukisoluja, jotka on tuotettu ohjelmoimalla uudelleen ALS-liikeratakovettumatautia sairastavan potilaan soluja. Kuva: Science/AAAS

Tiede-lehden toimitus toivottaa rauhallista joulua kuluneen vuoden tieteen läpimurtojen kera! Nettiuutiset vetäytyvät joululomalle ja palaavat näytölle 5.1.2009.

Science-lehti valitsi vuoden 2008 tärkeimmäksi tieteellisiksi saavutukseksi potilaan solujen uudelleenohjelmoinnin kantasoluiksi ja solulinjoiksi.

Solujen muokkauksen edistysaskeleet viitoittavat tietä kohti sairauksien hoitoa potilaan omilla soluilla. Räätälöidyllä soluilla voitaisiin korvata esimerkiksi Parkinsonin taudin tai diabeteksen vahingoittamaa kudosta.

Kahdessa saavutuksen kannalta tärkeimmässä tutkimuksessa potilaan soluja ohjelmoitiin uudelleen ensin kantasoluiksi ja sitten muiksi solutyypeiksi. Kolmannessa tutkimuksessa aikuisen hiiren haimasolut saatiin muuttumaan suoraan insuliinia tuottaviksi beetasoluiksi. Soluja ohjelmoidaan siirtämällä niihin geenejä virusten avulla.

Tekniikka helpottaa myös sairauksien tutkimista, sillä kantasoluja pystytään kasvattamaan laboratoriossa, toisin kuin monia pidemmälle erikoistuneita solutyyppejä. Kun niitä sitten muokataan taudin kannalta keskeisiksi solutyypeiksi, voidaan päästä sairauden syntytavan jäljille tai tutkia erilaisten lääkemolekyylien vaikutuksia.

Lue lisää kantasoluhoidoista (Tiede 9/2008).

Toiseksi tärkeimmäksi tiedesaavutukseksi ylsivät Sciencen mielestä ensimmäiset suorat havainnot eksoplaneetoista (ks. myös Tiede 12/2008).

Uusilla tekniikoilla useista aurinkokunnan ulkopuolisista planeetoista saatiin napattua kuvia näkyvän valon alueella. Lue lisää eksoplaneetoista (Tiede 4/2008).

Sijoille 3-10 pääsivät:

-Lukuisat syöpägeenilöydöt

-Uudet rautayhdisteistä valmistetut korkean lämpötilan suprajohteet (ks. Tiede 6/2008)

-Säätelyproteiinien toiminnan selvitys

-Askel kohti tehokkaampaa ja halvempaa tuuli- ja aurinkoenergian talteenottoa: koboltti-fosfori katalyytti veden hajotukseen vedyksi ja hapeksi.

-Alkionkehityksen seuraaminen: video seeprakalan alkion solujen liikkeistä

-Ruskeiden rasvasolujen alkuperän selvitys ja muuttaminen lihassoluiksi

-Protonin massan tarkka laskeminen

-Nopeammat ja halvemmat tekniikat kokonaisten genomien sekvensointiin: niillä luettiin muun muassa syöpäpotilaan, villamammutin ja luolakarhun perimät.

Vuoden ilmiöksi Science julisti Cernin kaikkien aikojen hiukkaskiihdyttimen, LHC:n - siitäkin huolimatta, että se joutui remonttiin heti käynnistyttyään. (Katso tiedevuoden hauskin musiikkivideo Large Hadron Rap.)

Vuonna 2009 tieteen kuuminta hottia ovat Science-lehden mukaan muun muassa kasvigenomiikka, Higgsin hiukkanen, merten happamoituminen ja rikosten selvittäminen aivokuvauksen avulla.

Niitä odotellessa Tiede.fi:n uutistoimitus vetäytyy joululomalle. Tuoreita uutisia jälleen 5.1.2009.

Tunnelmallista joulua ja antoisaa uutta vuotta!