Liikehermo- ja hermotukisoluja, jotka on tuotettu ohjelmoimalla uudelleen ALS-liikeratakovettumatautia sairastavan potilaan soluja. Kuva: Science/AAAS

Tiede-lehden toimitus toivottaa rauhallista joulua kuluneen vuoden tieteen läpimurtojen kera! Nettiuutiset vetäytyvät joululomalle ja palaavat näytölle 5.1.2009.

Science-lehti valitsi vuoden 2008 tärkeimmäksi tieteellisiksi saavutukseksi potilaan solujen uudelleenohjelmoinnin kantasoluiksi ja solulinjoiksi.

Solujen muokkauksen edistysaskeleet viitoittavat tietä kohti sairauksien hoitoa potilaan omilla soluilla. Räätälöidyllä soluilla voitaisiin korvata esimerkiksi Parkinsonin taudin tai diabeteksen vahingoittamaa kudosta.

Kahdessa saavutuksen kannalta tärkeimmässä tutkimuksessa potilaan soluja ohjelmoitiin uudelleen ensin kantasoluiksi ja sitten muiksi solutyypeiksi. Kolmannessa tutkimuksessa aikuisen hiiren haimasolut saatiin muuttumaan suoraan insuliinia tuottaviksi beetasoluiksi. Soluja ohjelmoidaan siirtämällä niihin geenejä virusten avulla.

Tekniikka helpottaa myös sairauksien tutkimista, sillä kantasoluja pystytään kasvattamaan laboratoriossa, toisin kuin monia pidemmälle erikoistuneita solutyyppejä. Kun niitä sitten muokataan taudin kannalta keskeisiksi solutyypeiksi, voidaan päästä sairauden syntytavan jäljille tai tutkia erilaisten lääkemolekyylien vaikutuksia.

Lue lisää kantasoluhoidoista (Tiede 9/2008).

Toiseksi tärkeimmäksi tiedesaavutukseksi ylsivät Sciencen mielestä ensimmäiset suorat havainnot eksoplaneetoista (ks. myös Tiede 12/2008).

Uusilla tekniikoilla useista aurinkokunnan ulkopuolisista planeetoista saatiin napattua kuvia näkyvän valon alueella. Lue lisää eksoplaneetoista (Tiede 4/2008).

Sijoille 3-10 pääsivät:

-Lukuisat syöpägeenilöydöt

-Uudet rautayhdisteistä valmistetut korkean lämpötilan suprajohteet (ks. Tiede 6/2008)

-Säätelyproteiinien toiminnan selvitys

-Askel kohti tehokkaampaa ja halvempaa tuuli- ja aurinkoenergian talteenottoa: koboltti-fosfori katalyytti veden hajotukseen vedyksi ja hapeksi.

-Alkionkehityksen seuraaminen: video seeprakalan alkion solujen liikkeistä

-Ruskeiden rasvasolujen alkuperän selvitys ja muuttaminen lihassoluiksi

-Protonin massan tarkka laskeminen

-Nopeammat ja halvemmat tekniikat kokonaisten genomien sekvensointiin: niillä luettiin muun muassa syöpäpotilaan, villamammutin ja luolakarhun perimät.

Vuoden ilmiöksi Science julisti Cernin kaikkien aikojen hiukkaskiihdyttimen, LHC:n - siitäkin huolimatta, että se joutui remonttiin heti käynnistyttyään. (Katso tiedevuoden hauskin musiikkivideo Large Hadron Rap.)

Vuonna 2009 tieteen kuuminta hottia ovat Science-lehden mukaan muun muassa kasvigenomiikka, Higgsin hiukkanen, merten happamoituminen ja rikosten selvittäminen aivokuvauksen avulla.

Niitä odotellessa Tiede.fi:n uutistoimitus vetäytyy joululomalle. Tuoreita uutisia jälleen 5.1.2009.

Tunnelmallista joulua ja antoisaa uutta vuotta!

Taitelijan näkemys etäisimmästä löydetystä mustasta aukosta. Kuva: Robin Dienel / Carnegie Institution for Science

Tähtitieteilijöitä mietityttää, miten musta aukko on kasvanut valtavaan massaansa jo niin varhain.

Tähtitieteilijät ovat löytäneet supermassiivisen mustan aukon noin 13 miljardin valovuoden päästä. Sillä on noin 800 miljoonaa kertaa Aurinkomme massa.

Aukko on syntynyt arviolta 690 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksen jälkeen. Ennen tätä löytöä kaikkein etäisin musta aukko oli löytynyt ajalta, jolloin universumi oli noin 800 miljoonaa vuotta vanha.

Kesti yli puoli vuosikymmentä ennen kuin tämä kohde löytyi, vaikka tähtitieteilijät etsivät koko ajan etäisempää kohdetta.

Tähtitieteilijöitä mietityttää nyt se, miten aukko on kasvanut isoksi niin varhain ja niin nopeasti. Löydöstä kertoi tiedelehti Nature.

Löydetty musta aukko imee ainetta nuoren galaksin keskustassa. Tutkijat kutsuvat tällaista ilmiötä kvasaariksi.

Mustalle aukolle imeytyvä kuuma kaasu asettuu mustan aukon ympärille kertymäkiekoksi, josta sitä siirtyy mustan aukon nieluun.

”Kvasaarit ovat kirkkaimpia ja kaukaisimpia tunnettuja taivaan kohteita”, sanoo BBC:lle Bram Venemans Max Planckin tähtitieteen instituutista Saksassa. Kvasaarien avulla tähtitieteilijät yrittävät selittää varhaisen maailmankaikkeuden vaiheita.

Ihmetystä herättää, mistä musta aukko kokosi ison massansa, sanoo yksi löytäjien ryhmästä, Eduardo Bañados Carnegie -instituutista.

Löydetty kvasaari kiinnostaa, koska sieltä saapuva valo tulee ajalta, jolloin universumin ikä oli vain noin viisi prosenttia nykyisestä. Tuona aikana syttyivät ensimmäiset tähdet.

Kvasaarin etäisyyttä kuvaa ominaisuus, jota kutsutaan punasiirtymäksi. Siinä mitataan, kuinka paljon maapallolle saapuneen valon aallonpituus on venynyt universumin laajentuessa.

Havaittu mustan aukon punasiirtymä on 7,54. Mitä suurempi luku, sitä suurempi kohteen etäisyys on.

miilu
Liittynyt25.1.2011

Etäisin musta aukko löytyi 13 miljardin valovuoden päästä

Mustan aukon ympärillä on valoisia kohteita joista punasiirtymän avulla saadaan etäisyys. Kun tämä tiedetään, voidaan gravitaatioaaltojen maapallolla mitatusta taajuudesta saada tieto esim. kahden aukon törmäyksessä ollut pyörimisnopeus. Gravitaatioaaltojen taajuus on laskenut huomattavasti matkatessaan kohteesta. Hiukan ihmetytti noiden primitiivisten aukkojen etäisyyden mittaus. Eli käytetäänkö etäisyyden arviointiin itse galaksin valoa?