Vasemmassa alakulmassa kaksi solua tunkeutuvat kolmanteen. Oikealla yläkulmassa sisäkkäiset solut. Kuva: Michael Overholtzer.

Tutkijat ovat ymmällään uuden mekanismin edessä.

Kun solu on valmis kuolemaan, se päättää yleensä päivänsä ohjelmoidun solukuoleman eli apoptoosin kautta. Nyt tutkijat ovat ilmeisesti löytäneet täysin toisenlaisen itsemurhan mekanismin. Siinä solu tunkeutuu naapurinsa sisään ja kuolee sinne.

Ensimmäisen havainnon tästä entoosiksi nimitetystä ilmiöstä teki Harvardin yliopiston tutkija Michael Overholtzer tutkiessaan rintakudoksen soluja. Kun yksittäinen solu irtoaa kudoksesta, se kuolee apoptoottisesti, mutta osa Overholtzerin tarkkailemista soluista käyttäytyi omituisesti: ne tunkeutuivat naapurisolujen sisään. Suurin osa soluista kuoli naapurinsa sisälle, mutta osa luikerteli ulos ja jatkoi matkaansa.

Havainto kiinnostaa erityisesti syöpätutkijoita, sillä syöpänäytteissä havaitaan usein vastaavia sisäkkäisiä soluja. Overholtzer tutkikin ilmiötä myös syöpäsolulinjoissa. Hän havaitsi, että solujen syönti oli syöpälinjoissa enemmän sääntö kuin poikkeus. Peräti 30 prosenttia soluista oli sisäkkäisiä.

Ilmiö on toistaiseksi täysin vailla kunnollista selitystä. Ei tiedetä esimerkiksi, miksi nielty solu kuolee. Tappaako se itsensä vai tapetaanko se? Tilannetta monimutkaistaa vielä se, että osa soluista voi asettua "pesimään" naapurinsa sisälle ja lisääntyä siellä.

Tutkimuksesta kertoi Cell.