Sosiaalisen eläimen suhteet muovaavat aivoja. Kuva: Wikimedia Commons

Hallitseva rooli kasvattaa eri aivoalueita kuin alempi, osoittavat apinatutkimukset.

Hallitsevassa asemassa olevan kädellisen aivot eroavat alempiarvoisen lajitoverin aivoista paitsi osiensa koossa myös yhteyksissään, osoittavat Oxfordin yliopiston tutkijat Plos Biology -lehdessä.

Tutkimuksessa määritettiin 25 makakin asema laumansa sosiaalisessa arvojärjestyksessä sekä kuvattiin niiden aivoja magneettikuvauslaitteilla.

Hallitsevilla eläimillä oli korostuneesti kasvanut aivopiiri, johon kuuluvat mantelitumakkeet, Raphe- eli keskiviivatumakkeet sekä hypotalamus. Mantelitumakkeen tiedetään liittyvän oppimiseen sekä sosiaalisen ja tunnetiedon käsittelyyn. Manteli- ja keskiviivatumakkeet säätelevät hermovälittäjäaineita ja -hormoneita, kuten serotoniinia ja oksitosiinia.

Hierarkian alemman tason makakeilla oli puolestaan korostunut aivojuovio. Tämä osa aivoista osallistuu omien valintojen ja tekojen seurausten oppimiseen.

Myös toiminnan vilkkaus samoilla aivoalueilla oli yhteydessä asemaan yhteisössä.

Tutkijat löysivät lisäksi aivojen osia, joiden eroihin vaikutti sekä lauman koko että yksilön asema sen hierarkiassa. Kyseiset osat säätävät kasvonilmeiden ja eleiden tulkitsemista sekä lajitovereiden aikeiden ymmärtämistä ja käyttäytymisen ennustamista.

Tutkijat eivät vielä pysty päättelemään, ovatko aivot jo alkuaan erilaiset vai syntyykö ero erilaisen sosiaalisen aseman seurauksena. On mahdollista, että sosiaaliseen asemaan liittyvät haasteet lisäävät sellaisten aivoalueiden kasvua, jotka edistävät haasteista selviämistä. Saattaa olla myös niin, että tietynlaisilla aivoilla päädytään tiettyihin sosiaalisiin asemiin. ”Todennäköisesti molemmat vaikutusketjut tuottavat sosiaaliseen asemaan sopivaa käyttäytymistä”, arvioi tutkija MaryAnn Noonan Oxfordin yliopiston tiedotteen mukaan.

Vaikka tutkimus tehtiin makakeilla, tutkijat uskovat tulostensa kertovan myös ihmisistä ja heidän aivoistaan. Toisaalta he muistuttavat, että sosiaalinen asema vaihtelee elämänvaiheiden ja tilanteiden mukaan.

Puuvilla SamI
Liittynyt25.12.2008

Sosiaalisen aseman näkee aivoista

-:)lauri 11.09.2014 klo 19:26 Pohdinkin tuossa lähinnä vain sitä (ainakin toispuoleisesti suurentunut mantelitumake), että millaiset ihmiset mahdollisesti ryhtyvät johtamaan toimintaa tai kokevat olevansa päteviä johtotehtäviin sellaisillakin tiedon ja tekemisen alueilla, joissa heillä ei olisi minkäänlaista pätevyyttä arvioida sen enempää järjettömiä kuin järjellisiäkään päätöksiä. Veikkaan että ihmiset jotka ei osaa pelätä epäonnistumista saattavat helpostikkin ottaa haasteen vastaan josta...

Huolehdi bisneksestä niin bisnes huolehtii sinusta.