Tähtitieteilijöiden yllätykseksi galaksi NGC 4622 näyttää pyörivän myötäpäivään, vaikka sen spiraalihaarojen asento viittaa suunnaltaan vastakkaiseen pyörimisliikkeeseen. Mikä sai tämän galaksin käyttäytymään muista poikkeavalla tavalla, kysyy Hubble-kaukoputken lehdistötiedote.

Useimmilla spiraaligalakseilla on kaasusta ja tähdistä muodostuneet spiraalihaarat, jotka seuraavat galaksin hidasta pyörimistä. Esimerkiksi Aurinko kiertää tällaisessa haarassa Linnunradan keskustan kerran 250 miljoonassa vuodessa. NGC 4622:n tapauksessa kumpikin spiraalihaara kuitenkin ikään kuin haraa galaksin pyörimissuuntaa vastaan.

Tähtitieteilijät, joihin kuuluu Turun yliopiston observatoriolla usein vieraileva Gene Byrd, arvelevat poikkeavan käytöksen syyksi toista galaksia. Hubble-avaruuskaukoputken kuva paljastaa, että 111 miljoonan valovuoden päässä olevaan galaksiin NGC 4622 on aikoinaan sulautunut pienempi galaksi. Ehkä sen vetovoima muotoili NGC 4622:n spiraalihaarat uuteen uskoon. Oudosta galaksista kertoo myös New Scientist lehti.